Honda zei dat het werkte aan een nieuw type airbag, waarschijnlijk om het ongelukkige en dure voorval met de Takata-airbags wat te doen vergeten. Een Amerikaans team werkte aan dit nieuwe project en besloot om de vorm van de airbag voor de bestuurder te veranderen. Die traditionele airbag is vrijwel onveranderd sinds zijn uitvinding en is nog steeds verantwoordelijk voor kleine verwondingen bij harde botsingen.
Hoofd en nek
De nieuwe concave vorm van deze airbag zou bij een botsing het hoofd en de halswervels beter beschermen. Het principe van de honkbalhandschoen wordt eigenlijk op een airbag toegepast. De eerste resultaten tonen aan dat deze specifieke concave vorm het mogelijk maakt het hoofd tijdens de inzet in te dammen. Zo wordt voorkomen dat het hoofd naar links of rechts beweegt, terwijl het ook de verwondingen aan zowel de cervix als bovenrug worden beperkt.
Opwarmen
Bovendien wordt dit nieuwe type airbag gestookt met 4 gaspatronen (één centraal, één voor elke zijde en één die al deze onderdelen met elkaar verbindt) en niet langer met één enkele, wat de inzet homogener, maar dus ook geleidelijker en minder gewelddadig maakt. Honda heeft nog geen datum aangestipt voor de nieuwe apparatuur. Naar verwachting zal de uitvinding wel wat navolging krijgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!