We kennen al dergelijke systemen van bij Citroën, Audi en BMW die met trillingen in het stuurwiel of in de bestuurdersstoel laten merken dat de auto een witte lijn overschrijdt zonder dat de richtingaanwijzers zijn aangestoken. Dat kan betekenen dat de bestuurder afgeleid is of indommelt en van zijn lijn afdwaalt. Honda gaat verder dan de eerdergenoemde merken, want de Accord met LKAS (Lane Keeping Assist System) zorgt er zelf voor dat de auto binnen de lijnen blijft.
Het systeem "bekijkt" constant de weg via een kleine camera achter de voorruit. Wanneer het merkt dat de auto de witte lijn overschrijdt, weerklinkt een geluidssignaal om de bestuurder de kans te geven om zelf in te grijpen. Als die echter passief blijft, zal de stuurbekrachtiging zelfstandig terug binnen de wegmarkeringen sturen.
Het LKAS heeft wel zijn beperkingen. Zo moeten de witte lijnen duidelijk zichtbaar zijn en mag de snelweg geen al te scherpe bochten maken. De snelheid van de auto moet tussen 72 en 180 km/h liggen en de bestuurder moet het stuur met minstens één hand vasthouden. Uiteraard reageert het systeem ook niet als de bestuurder met zijn richtingaanwijzers laat verstaan dat hij van baanvak wil veranderen. Ook bij bruuske stuurmanoeuvers, die op een noodsituatie kunnen wijzen, desactiveert LKAS zichzelf.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!