Honda’s idee is eigenlijk niet nieuw, want het wordt al toegepast door datzelfde robotica-departement dat de robot ASIMO ontwikkelt. Door het systeem kan de robot zich automatisch verplaatsen. Het team bedacht dat het dit idee ook kon toepassen op een motorfiets, maar dan op een iets andere manier.
Zelfbalancerend
Alle motorrijders weten het: hoewel een motorfiets zichzelf in evenwicht houdt vanaf een bepaald tempo, is dat veel minder het geval bij lage snelheden. Vandaar kwam het idee om een gyroscoop te gebruiken om de hoek van de vork te bedienen en te regelen. Daardoor houdt de motorfiets zichzelf overeind bij snelheden onder de 5 km/h.
Verder gaan
Honda heeft deze integratie opgevat als een uitdaging. Want de ingenieurs hebben meer dan één elektromotor toegevoegd. Er is er een voor de vork, een voor het stuur en zelfs een voor het voorwiel, wat betekent dat de motorfiets zelfstandig kan worden en zijn ‘berijder’ kan ‘volgen’ zonder dat die erop zit. Natuurlijk kan dit lachwekkend lijken, maar het is ook ernstig in die zin dat Honda dit Riding Assist zou kunnen gaan toepassen op voertuigen voor mensen met een beperking of voor beginnelingen die altijd wat schrik hebben om hun evenwicht te verliezen en te vallen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!