Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Hyundai Mobis Tech laat Ioniq 5 krabsgewijs rijden

Geschreven door Frédéric Kevers op 10-01-2023

Dankzij zijn e-corner-technologie laat Hyundai Mobis Tech de Ioniq 5 rijden als een krab, zijwaarts of rond zijn as. Parkeren wordt daarmee echt kinderspel.

Een auto die zijwaarts kan bewegen om parallel te parkeren in een krappe ruimte, een bocht van 360 graden kan maken of diagonaal kan rijden: autofabrikanten en bestuurders dromen er al van zo lang de auto bestaat. Hyundai Mobis Tech heeft een prototype van de Ioniq 5 voorgesteld dat deze fantasie kan waarmaken dankzij vier e-corner-modules. Deze technologie maakt gebruik van de voordelen van elektrische aandrijving en de nieuwe mogelijkheden om motoren te integreren in het wiel en zo komaf te maken met de beperkingen die voortvloeien uit het gebruik van aandrijfassen en dergelijke.

LEES ONZE Detailtest van de Ioniq 5

All-inoplossing

De e-corner-module die werd ontwikkeld door Hyundai Mobis Tech, combineert de stuur-, veer- en aandrijvingsfuncties geïntegreerd in het wiel. Dat betekent dat voor elk wiel afzonderlijk een stuurhoek van 90 graden kan worden bereikt, wat alle mogelijkheden opent op het gebied van wendbaarheid en manoeuvreren.

In de demonstraties in de video hieronder zien we de mogelijkheid om zijwaarts te parkeren of te bewegen ("crab drive", waarbij de wielen 90 graden draaien en de auto naar links of rechts beweegt om in de parkeerruimte te passen), een "zero turn" te maken door alle vier de wielen 45 graden in tegengestelde richting te draaien, “de pivot turn”, die de voorwielen recht houdt en de achterwielen 90 graden draait om ter plaatse rechtsomkeer te maken ( maar met een grotere straal dan de “zero turn”), of ten slotte de diagonale beweging.

 

Wanneer op een productiemodel?

Hyundai Mobis presenteerde zijn e-corner-module al in 2018 op de CES Las Vegas, maar is het systeem blijven perfectioneren met als doel uiteindelijk productiemodellen uit te rusten. Hoewel de Koreaanse constructeur nog geen productiedatum heeft aangekondigd, blijkt uit het feit dat een Hyundai Ioniq 5 ermee wordt uitgerust in plaats van een mobiliteitsconcept, dat de deadline nadert. Wij kunnen ons echter voorstellen dat de belangrijkste obstakels voor het op de markt brengen van dit systeem verband houden met de kosten en de validering van de "fysieke" kenmerken ervan in reële omstandigheden, bijvoorbeeld qua betrouwbaarheid en qua efficiëntie wat de vering betreft.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten