Naast een rijbereik waar je meer dan met een ICE-auto rekening mee moet houden, kan ook het laden van een EV op zich soms een ongemak zijn. Wanneer je bijvoorbeeld in de gietende regen eindelijk een beschikbare én werkende laadpaal hebt gevonden, moet je ook nog een soms stugge laadkabel uit de koffer of frunk opdiepen, die je dan in het slechtste geval eerst nog even moet ontwarren omdat je hem de laatste keer niet netjes hebt opgeborgen. Als het aan Hyundai ligt, zou dat in de toekomst allemaal verleden tijd kunnen zijn.
De groep heeft namelijk een nieuwe laadrobot ontwikkeld die je de vervelende taak van het inpluggen uit handen neemt. Handig in het donker, bij slecht weer of voor bestuurders met een mobiliteitsbeperking, temeer omdat Hyundai verwacht dat laadkabels mettertijd nog dikker en dus zwaarder zullen worden om sneller te kunnen laden. Niet dat Hyundai de eerste constructeur is die met het idee speelt, want eerder kwam ook Volkswagen met een prototype voor een laadrobot, die zelfs mobiel is.
Volautomatisch
De laadrobot kreeg de weinig prozaïsche naam ACR, voor Automatic Charging Robot. Het gaat om een eenarmige robot die in staat is een kabel in de laadpoort van je EV te pluggen en die weer te verwijderen zodra de laadsessie is afgelopen. In het filmpje dat de Koreanen voor de gelegenheid hebben verspreid, is te zien hoe een Hyundai Ioniq 6 in autonome modus parkeert aan een laadstation voor EV's.
Zodra hij stilstaat, communiceert de ACR met de auto om het laadklepje te openen en wordt met behulp van een geïntegreerde camera de exacte locatie van de laadpoort berekend, evenals de hoek die de robot moet respecteren. Vervolgens plugt de ACR de laadkabel in en begint de laadsessie. Na afloop verwijdert de robot de kabel opnieuw, sluit hij het klepje en kun je je weg vervolgen.
LEES OOK – Continental-Volterio: laadrobot voor mensen met kabelvrees
Bedrieglijk eenvoudig
Het ziet er allemaal bedrieglijk eenvoudig uit, maar Hyundai benadrukt dat er flink wat software ontwikkeld moest worden, evenals een algoritme dat op 3D-camera's gebaseerde AI-technologie toepast op robots, terwijl het geheel ook fysiek om moet kunnen met het gewicht van de laadkabel en uiteraard stof- en spatwaterdicht moet zijn om op niet-overdekte locaties te kunnen worden ingezet.
Wanneer we de Hyundai ACR daadwerkelijk aan laadstations zullen zien verschijnen – of wat de kostprijs ervan zou zijn – is niet bekend. Wie de nieuwe laadrobot al live aan het werk wil zien, kan van 31 maart tot 9 april terecht op de Seoul Mobility Show, waar de laadrobot officieel wordt voorgesteld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!