In tegenstelling tot onze buurlanden hebben we in België geen nationaal plan voor de installatie van elektrische laadpalen. Bepaalde grote steden zoals Amsterdam, Madrid, Parijs, Londen of Stockholm zijn zelfs al zeer behoorlijk uitgerust. Bij ons is die beslissing in handen van de gemeenten, privéondernemingen of openbare maatschappijen. In 2010 stond in België een honderdtal palen naast de openbare weg. Dat netwerk zal in 2011 blijven evolueren zodat het tegen 2012 enkele honderden laadpunten zal tellen, wat de bestuurders van elektrische voertuigen een geruster gevoel moet geven.
De gemeenten Bornem, Diest en Hasselt hebben al laadpalen op hun grondgebied geïnstalleerd. Ook supermarkten, restaurants, parkeerbedrijven en autoconstructeurs stellen zo'n infrastructuur ter beschikking aan hun klanten gedurende hun parkeertijd. De palen hebben over het algemeen meerdere types stopcontacten, naargelang van het voertuig en de gewenste manier van opladen (traag of snel). Dat gaat soms gratis, aan de hand van een sleutel of een kaart die beschikbaar is bij de beheerder, soms met munten die te koop zijn aan de kassa, met een abonnement, of - zoals in Hasselt - via betaling per sms.
Thuis of op het werk
Er bestaan ook specifieke laadtoestellen en -palen voor 'niet-openbaar' gebruik, die bestemd zijn voor particulieren en bedrijven. In principe kun je probleemloos herladen aan het klassieke stopcontact (230 volt, 16 ampère). Maar op die manier duurt het zes tot tien uur eer de wagen volledig opgeladen is. Bovendien zou het thuisnetwerk overbelast kunnen raken als de auto wordt aangesloten op een gewoon stopcontact terwijl er nog andere huishoudapparaten draaien (wasmachine, vaatwasmachine, oven, enzovoort). Daarom is een speciale uitrusting bijna onmisbaar bij regelmatig gebruik thuis, in een residentiële parking, een bedrijf of een gemeenschap, gezien de stroomsterkte die elektrische wagens en plug-inhybrides vragen.
Een privéherlaadzuil is in staat gedurende lange tijdspannes te werken en is volledig beveiligd op een afzonderlijk circuit. Het is zelfs mogelijk om hem aan te sluiten op zonnepanelen om de CO2-voetafdruk te verminderen bij het opladen. Met een specifieke muurkast, 'wall box' genaamd, die een stroomsterkte van 32 ampère heeft, valt er twee uur laadtijd te winnen. Bovendien kun je ze buiten hangen omdat ze bestand is tegen weer en wind. Ze is zelfs beschermd tegen overbelasting. De prijs voor zo'n installatie blijft al bij al beperkt en bedraagt 300 à 400 euro.
Voor dubbel zoveel geld zijn er ook intelligente systemen beschikbaar die in staat zijn om enkel te werken buiten verbruikspieken of tijdens de daluren. Bedrijven kunnen ook mooiere oplossingen aanschaffen, zoals de laadpalen die je soms naast de openbare weg vindt. Daarvoor moet je rekening houden met een prijs van minstens 5.000 euro.
Belastingvermindering
Ten slotte zijn er nog fiscale voordelen verbonden aan de installatie van een oplaadstation thuis of bij een onderneming. Particulieren kunnen een belastingvermindering krijgen van 40 procent van de installatieprijs voor een laadpaal aan de buitenkant van het huis, met een maximum van 250 euro. Voor installaties binnen de garage is er echter geen tegemoetkoming. Zelfstandigen en ondernemingen kunnen genieten van een investeringsaftrek van 21,5 procent en mogen de apparaten afschrijven over twee jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!