Lamborghini heeft het plug-inhybride aandrijfgeheel van zijn Aventador-opvolger onthuld. Daarmee geeft het de eerste details vrij van wat het Italiaanse merk een HPEV noemt, voor High Performance Electrified Vehicle. Al gaat het dus tegelijk ook om een PHEV, een plug-inhybride. Iets helemaal anders dus dan de Sian, die een zelfladende hybride was met een supercondensator.
Eerder werd verwacht dat het nieuwe plug-inhybride aandrijfgeheel van het merk uit Sant'Agata Bolognese elektrokracht zou combineren met een biturbo-V8 of een V10, en dat de atmosferische V12 zijn zwanenzang zou beleven in de Invencible en de Autentica. Dat blijkt echter geenszins het geval: het LB744 gedoopte aandrijfgeheel maakt immers nog altijd gebruik van zo'n twaalfcilinder.
Omgedraaid
Die is nog steeds 6,5 liter groot, maar werd naar verluidt voldoende vernieuwd om te kunnen spreken van een nieuwe motor. Deze 'L545' zou de krachtigste en lichtste V12 zijn die Lamborghini ooit heeft gemaakt. Met een gewicht van 218 kg is hij 17 kg lichter dan de twaalfpitter in de Aventador, terwijl hij goed is voor 825 pk en 725 Nm (tegenover 780 pk en 720 Nm in de Invencible en de Autentica).
In vergelijking met in de Aventador ligt de verbrandingsmotor voortaan 180 graden gedraaid en wordt hij gecombineerd met een volledig nieuwe versnellingsbak, een gerobotiseerde achtbak met (natte) dubbele koppeling die dwars achter de V12 ligt. Boven op de versnellingsbak is een elektromotor van 110 kW en 150 Nm gehuisvest die dienstdoet als starter-generator, maar ook de achterwielen kan aandrijven.
De nieuwe supercar van Lamborghini zal nog wel kunnen rekenen op vierwielaandrijving, maar zonder fysieke verbinding tussen de voor- en de achtertrein – in de plaats van een cardanas wordt de middentunnel ingenomen door de lithium-ionbatterij van 3,8 kWh (die kan worden opgeladen aan het stopcontact, door de V12 of door remenergie te recupereren van de voorwielen).
Meer dan 1.000 pk
Vooraan zitten immers nog twee elektromotoren van eveneens 110 kW, die elk één voorwiel aandrijven en dus gebruikt kunnen worden voor torque vectoring. Zolang de bestuurder het gaspedaal niet te diep intrapt – en de batterij voldoende is opgeladen – kan de toekomstige Lamborghini in volledig elektrische modus dus rijden als een voorwieltrekker!
In combinatie met de achterste elektromotor is echter een volledig elektrische vierwielaandrijving mogelijk. En wanneer alle motoren echter samenwerken, zou het PHEV-aandrijfgeheel "meer dan 1.000 pk" bedragen. In vergelijking met de Aventador Ultimae (442 g/km...) zou de plug-inhybride supercar een 30% lagere CO2-uitstoot moeten kunnen voorleggen, aldus het merk met de stier. Het nieuwe model waarin het LB744-aandrijfgeheel zijn primeur zal beleven, zal nog dit jaar worden voorgesteld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!