Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Mercedes onthult elektrische en hybride AMG-technologie

Geschreven door Klaas Janssens op 31-03-2021

De AMG-modellen van de nabije toekomst beschikken over een plug-iinhybride of zelfs volledig elektrische aandrijflijn. Voor de ontwikkeling kon Mercedes putten uit de knowhow van het Formule 1-team.

Tijdens de workshop "The Future of Driving Performance" licht AMG een tipje van de sluier die over de toekomstige sportmodellen van Mercedes ligt. Daarbij maken ze het onderscheid tussen enerzijds de plug-inhybride aandrijflijn die debuteert bij de facelit van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé en die loop 2022 een spin-off krijgt in de opvolger van de C63, anderzijds de volledig elektrische aandrijflijn die voor het eerst zal terug te vinden zijn bij de AMG-versie van de Mercedes EQS.

Tijdens de ontwikkeling werd nauw samengewerkt met de technische equipes van het Formule 1-team. Het pronkstuk van die nieuwe elektrostrategie moet de Mercedes-AMG Project One worden, de hybride hypercar die aangedreven wordt door een F1-krachtbron.

2021 Mercedes-AMG Project One

1. Mercedes-AMG GT 73 4-Door Coupé E Performance

De naam is niet officieel, wel dat de loop 2021 verwachte facelift van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé een nieuwe topversie verwelkomt. En die topversie schuilt onder de nieuwe E Performance-paraplu, wat impliceert dat er een plug-inhybride V8-biturbo gebruikt wordt. De introductie van een elektromotor zorgt ervoor dat AMG extra power vindt, zonder kwalijke gevolgen voor het verbruik of de emissies. Eerder integendeel, want het normverbruik en de CO2-uitstoot zouden een pak lager liggen.

De V8-biturbo krijgt de hulp van de zogeheten Electric Drive Unit (EDU) die zich op de achteras bevindt en die een synchrone elektromotor combineert met een tweetrapstransmissie en een elektronisch gestuurd achterdifferentieel. De high-performancebatterij van 400 volt weegt 89 kilogram, heeft een capaciteit van 6,1 kWh en beschikt over een continu vermogen van 70 kW, maar gedurende een tiental seconde kan het accupakket tot 150 kW genereren. Een speciaal koelsysteem zorgt voor een constante temperatuur, waardoor de energieopslagunit zijn hoge prestatievermogen kan aanhouden. Zoals in de Formule 1.

Afhankelijk van de toepassing (dus van de modelserie) is de elektromotor tot 150 kW en 320 Nm sterk, waardoor de plug-inhybride aandrijflijn een gecombineerd maximumvermogen van 815 pk en een systeemkoppel tot 1.000 Nm belooft. De Mercedes-AMG GT 73 E Performance zou in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. De tweetrapstransmissie in de EDU zorgt voor veel koppel bij het wegrijden én continue prestaties bij hogere snelheden. De elektrische motor drijft de achteras direct aan en werkt dus onafhankelijk van de 4Matic-vierwielaandrijving en van de Speedshift-negentrapsautomaat.

AMG Hybrid Driving Performance

2. Mercedes-AMG C 63 E Performance

De Electric Drive Unit en de high-performancebatterij werkt net zo goed met een 2 liter-viercilindermotor. Niet zomaar een viercilinder, maar de krachtigste die momenteel in serieproductie te verkrijgen is. Dat drukgevoede M139-blok vind je in de 45-varianten van de A-Klasse, de CLA en de GLA. Als E Power schopt deze krachtbron het tot de loop 2022 verwachte AMG-versie van de volledig nieuwe Mercedes C-Klasse. 

De grootste innovatie is de elektrische uitlaatgasturbo, die voor het eerst in een seriemodel wordt toegepast. Deze technologie komt rechtstreeks uit de Formule 1 en wordt MGU-H (Motor Generator Unit Heat) genoemd. Hetzelfde systeem wordt gebruikt in de Mercedes-AMG Project One en dus ook in de F1-wagen van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Een elektromotor op de as van de uitlaatgasturbo zorgt voor een directe respons zonder turbolag en verbetert de reactietijd over het hele toerentalbereik.

De plug-inhybride aandrijftechnologie moet ervoor zorgen dat de opvolger van de Mercedes-AMG C63 minstens even krachtig wordt als zijn opvolger, die een vermogen van 476 tot 510 pk (voor de S-versie) naar de achterwielen stuurt. De EDU, de elektrische turbo en de high-performancebatterij voegen ongeveer 200 kilogram toe, maar omdat de viercilinder een stuk lichter is dan de V8 van het uitgaande AMG-model, zou de gewichtstoename beperkt blijven. De nieuwe C63 (of C73, voorlopig blijf het koffiedik kijken) zal voortaan wel standaard over de vierwielaandrijving 4Matic beschikken. Een manuele schakeloptie wordt niet voorzien.

AMG Hybrid Driving Performance

3. Mercedes-AMG EQS

Stuttgart (of Affalterbach) werkt ook aan 100% elektrische AMG-varianten op basis van het nieuwe EVA-platform, de Electric Vehicle Architecture die op 15 april 2021 debuteert op de Mercedes EQS. Uitgebreide wijzigingen aan onder meer de aandrijving, het onderstel en het design moeten er echte AMG-modellen van maken. Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van twee synchrone elektromotoren, die voor een volledig variabele vierwielaandrijving met een modulaire koppelverdeling zorgen. De lithium-ionbatterij van 400 volt beschikt over een eigen kabelboom, aangepast aan het hogere prestatievermogen van de AMG-versies.

Volgens Mercedes kan de elektrische aandrijflijn specificaties voorleggen die vergelijkbaar zijn met de krachtigste versies van de 4 liter-biturbo die momenteel gebruikt wordt voor het merendeel van de AMG-modellen. In de Mercedes-AMG GT Black Series is de V8 goed voor 730 pk en 800 Nm. De elektromotoren van de snelste EQS halen een maximaal toerental van 18.0000 omwentelingen per minuut en maken een topsnelheid van 250 km/u mogelijk. De sprint van 0 naar 100 km/u zou niet langer dan 4 seconden mogen duren.

AMG Electric Driving Performance

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten