Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Mercedes-AMG: geëlektrificeerde turbo met F1-techniek

Geschreven door Yeelen Möller op 18-06-2020

Mercedes-AMG gaat elektrificatie gebruiken om het turbogat te elimineren in zijn toekomstige auto’s. Een kleine elektromotor rechtstreeks in de turbo moet het gat opvullen.

Mercedes-AMG gaat het 48 V-systeem in zijn toekomstige modellen gebruiken om de turbo’s te laten opspoelen voor ze de nodige voeding krijgen van de uitlaatgassen. Daarmee bewandelt Mercedes een gelijkaardig pad als Audi, dat een elektrische compressor gebruikt om de turbo’s van zijn V6 en V8 TDI op te spoelen om het turbogat op te vangen. Maar de mensen in Stuttgart hebben een andere oplossing gevonden: een elektromotor in de turbo die de turbine rechtstreeks aandrijft.

Uit de F1

Deze techniek zou rechtstreeks uit de Formule 1-afdeling van Mercedes-AMG komen. De elektromotor is 4 centimeter groot en zit op de turbineas tussen het turbinewiel en het compressorwiel. Hij kan veel sneller reageren op een input van het gaspedaal en zorgt zo dat de turbo sneller opspoelt voor een betere respons van de motor. Ook het koppel bij lage toerentallen neemt hierdoor toe, wat voor snellere acceleraties zorgt. Als je van het gas gaat of remt, houdt de elektromotor de turbo nog even op druk om weer voor een directe respons te zorgen bij hernemingen of bij het uitkomen van een bocht. Het is nog niet duidelijk vanaf welk model deze turbo, die samen met Garrett Motion is ontwikkeld, op de weg zal verschijnen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten