Mercedes-AMG gaat het 48 V-systeem in zijn toekomstige modellen gebruiken om de turbo’s te laten opspoelen voor ze de nodige voeding krijgen van de uitlaatgassen. Daarmee bewandelt Mercedes een gelijkaardig pad als Audi, dat een elektrische compressor gebruikt om de turbo’s van zijn V6 en V8 TDI op te spoelen om het turbogat op te vangen. Maar de mensen in Stuttgart hebben een andere oplossing gevonden: een elektromotor in de turbo die de turbine rechtstreeks aandrijft.
Uit de F1
Deze techniek zou rechtstreeks uit de Formule 1-afdeling van Mercedes-AMG komen. De elektromotor is 4 centimeter groot en zit op de turbineas tussen het turbinewiel en het compressorwiel. Hij kan veel sneller reageren op een input van het gaspedaal en zorgt zo dat de turbo sneller opspoelt voor een betere respons van de motor. Ook het koppel bij lage toerentallen neemt hierdoor toe, wat voor snellere acceleraties zorgt. Als je van het gas gaat of remt, houdt de elektromotor de turbo nog even op druk om weer voor een directe respons te zorgen bij hernemingen of bij het uitkomen van een bocht. Het is nog niet duidelijk vanaf welk model deze turbo, die samen met Garrett Motion is ontwikkeld, op de weg zal verschijnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!