De geleidelijke elektrische overstap van verbrandingsmotor komt in een stroomversnelling. Na de zescilinder van de S-Klasse onthult Mercedes nu een volledig nieuwe benzineviercilinder, die aanvankelijk bedoeld is voor de coupé- en de cabrioversie van de E-Klasse. Hij heet E 350 en haalt uit een 2.0-viercilinder een vermogen van bijna 300 pk (299 pk) en een koppel van 400 Nm. Hij werkt onder een spanning van 48 Volt, waardoor hij een alternator-starter kan gebruiken. Die heet EQ Boost en kan onder de 2.500 o/m een elektrisch duwtje in de rug geven van 10 kW en 150 Nm.
12 kW regeneratie
Tegelijk kan deze EQ Boost regeneratief remmen met een vermogen tot 12 kW om zo het elektrische circuit tijdens het vertragen bij te laden. Daardoor komt de gehomologeerde CO2-uitstoot van de E 350 Coupé uit op 149 g/km (154 g/km voor de cabriolet), tegenover 180 g/km voor de slechts 34 pk sterkere E 400 Coupé met zijn 3.0-V6 (en standaard vierwielaandrijving…). Toch moet de viercilinder op papier niet echt onderdoen qua prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden tegenover 5,3 seconden voor de V6. De topsnelheid is in beide gevallen elektronisch begrensd op 250 km/h.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!