Nu de lancering van de S-Klasse achter de rug is, concentreert Mercedes zich op de elektrische EQS. Die elektrolimousine zal verkrijgbaar zijn met het MBUX Hyperscreen, een gigantisch paneel dat allerlei dashboarddiplays lijkt te bundelen. De digitale tellerpartij loopt zowat naadloos over in de centrale multimediadisplay, een oplossing die sterk verschilt van het infotainmentsysteem in de nieuwe S-Klasse. Zelf omschrijft Mercedes het MBUX Hyperscreen als een in-car-bioscoop. En die vergelijking is niet eens zo vergezocht.
>>> Lees ook onze eerste test van de nieuwe Mercedes S-Klasse
Sterrenhemel
Het infotainmentsysteem maakt gebruik van artificiële intelligentie om te voorspellen welke functies de bestuurder het meest nodig heeft op elk moment, en zet die dan zo hoog mogelijk in zijn gezichtsveld. Zo probeert Mercedes de afleiding te minimaliseren door submenu's en spraakcommando's zoveel mogelijk te vermijden. Maar het is niet alleen de bestuurder die kan spelen met een scherm, ook de passagier krijgt zijn of haar eigen display met entertainmentfuncties, eventueel zelfs tijdens het rijden als de wetgeving het toelaat. Zit er niemand op de passagierszetel, dan schakelt het beeld over naar een sterrenhemel.
Om alles vlot te kunnen bedienen, wordt Mercedes' MBUX Hyperscreen aangedreven door een chip met 8 rekenkernen en is er 24 GB aan RAM voorhanden om alles te kunnen onthouden wat er ingesteld wordt. Onder het glas zitten er 12 actuatoren die een trilling genereren bij aanraking, waardoor je haptische feedback krijgt als je de juiste plek weet aan te raken onderweg.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!