Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Mercedes Intelligent Drive

De nieuwe Mercedes S-Klasse, die in het najaar van 2013 wordt gepresenteerd, pakt uit met een breed scala van nieuwe comfort- en veiligheidstechnologie, verzameld onder de noemer 'Intelligent Drive'.

Om zich een panoramisch zicht van 360 graden rondom te verschaffen maakt het nieuwe vlaggenschip van Mercedes gebruik van niet minder dan 12 ultrasone sensoren (4 vooraan, 4 achteraan, 2 links en 2 rechts), 6 radars (3 vooraan en evenveel achteraan), 4 camera's (1 vooraan, 1 achteraan en 1 aan de onderkant van elke buitenspiegel) en een nieuwe zogeheten stereocamera (die achter de binnenspiegel tegen de voorruit is gemonteerd en met zijn twee 'ogen' tot 500 meter ver kan speuren).

De nieuwe Mercedes S-Klasse wordt ook de allereerste auto ter wereld die standaard over geen enkele gloeilamp beschikt. Alle verlichtingstaken, zowel aan de buitenkant van de auto als in het interieur en de koffer, worden overgenomen door alles samen 190 ledlampen. De zogeheten 'Mehrpegelfunctionalität' of adaptieve intensiteit van de achterlichten is een andere wereldpremière op de nieuwe S-Klasse. Deze nieuwigheid zorgt ervoor dat de remlichten en achterste richtingaanwijzers bij stilstand (bijvoorbeeld voor een rood verkeerslicht) of 's nachts automatisch minder fel schijnen om het achteropkomende verkeer niet te verblinden.

De overige innovaties van het 'Intelligent Drive'-concept zijn evoluties van systemen die al bestonden bij Mercedes en waarvan we er een aantal ook al bij andere constructeurs zagen opduiken. Zo zal de nieuwe S-Klasse autonoom zijn voorganger kunnen volgen in de file (op voorwaarde dat de bestuurder zijn handen aan het stuur houdt) en wordt hij ook bij hoge snelheden automatisch terug op zijn rijstrook gedwongen bij tegenliggend verkeer. De remassistent wordt uitgebreid met een functie die op kruispunten dwarsverkeer en voetgangers kan detecteren, en kan nu bovendien automatisch een noodstop uitvoeren bij snelheden tot 50 km/h.

Qua actieve veiligheid werd tot slot ook de Attention Assist verfijnd, zodat hij nu over een veel groter snelheidsbereik (van 60 tot 200 km/h) tekenen van vermoeidheid of onoplettendheid bij de bestuurder kan detecteren. Als een crash dan toch niet vermeden kan worden, kan het Pre-Safe-systeem de inzittenden voortaan beter voorbereiden op en beschermen tegen een achterwaartse en zijdelingse impact door de veiligheidsgordels doelgericht op te spannen of los te laten. Tot slot nog twee innovaties voor de achterpassagiers: beltbags (of opblaasbare gordels) in combinatie met actieve gordelgespen.





BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten