Net als veel andere historische constructeurs heeft Mercedes een deel van zijn status verdiend door zich op te werpen als referentie inzake technologie. Niet alleen op het gebied van comfort of veiligheid, maar ook op het gebied van verbrandingsmotoren.
Met de komst van elektrische auto’s verloor het merk met de ster die positie echter aan Tesla en aan bepaalde Chinese constructeurs die de elektrische technologie meer onder de knie hebben, zowel qua prestaties als qua efficiëntie.
Om zijn achterstand in te halen en eventueel het leiderschap terug te winnen roept Mercedes zijn F1-team op om de ontwikkeling van zijn 'elektrische' technologieën te versnellen, of het nu gaat om batterijen, motoren, software of aerodynamica.
Expertise van een wereldkampioen
De expertise van een Formule 1-team, a fortiori een team dat sinds de introductie van hybride turbomotoren acht keer het constructeurskampioenschap heeft gewonnen, moet het mogelijk maken om in een recordtijd efficiënte, hoogwaardige technologieën te ontwerpen en te ontwikkelen. Maar tijd is precies de handicap waar Mercedes ten opzichte van Tesla mee kampt op het gebied van elektrische auto's.
Dankzij het budgettaire plafond dat de uitgaven van F1-teams beperkt, kan Mercedes nu een beroep doen op een extra legertje ingenieurs om de ontwikkeling van zijn elektrische productiemodellen te versnellen.
Kortere ontwikkelingstijden
Mercedes gebruikte zijn F1-team bijvoorbeeld voor de conceptcar EQXX, die in slechts 18 maanden werd ontwikkeld. Dit rijdende prototype claimt een rijbereik van 1.000 km op één lading dankzij zijn geoptimaliseerde aandrijflijn en zeer effectieve aerodynamica. Twee gebieden waarop de bijdrage van de F1 essentieel was.
Markus Schäffer, hoofd technologie bij Mercedes, vertelde persagentschap Reuters dat Mercedes "een voordeel heeft in de Formule 1 dat andere merken niet hebben", te beginnen met Tesla. De Amerikaanse constructeur heeft echter tien jaar voorsprong in onderzoek en ontwikkeling specifiek voor elektrische auto's en de Tesla Model 3 of Model Y zijn nog steeds referenties qua efficiëntie.
Het vermogen van het F1-team om snel te werken, met concrete en innovatieve resultaten, is dus essentieel voor Mercedes, dat de ambitie heeft om technologisch leider te worden op het gebied van e-mobiliteit.
Nieuw platform in 2024
Ter herinnering: de Mercedes EQXX is uitgerust met een batterijpakket waarvan de nettocapaciteit maar 50% bedraagt van die van de Mercedes EQS SUV, maar biedt een geverifieerd rijbereik van 1.008 km op één lading dankzij een verbruik van 8,7 kWh/100 km. Een prestatie die vergelijkbaar is met de 16 kWh/100 km van bijvoorbeeld een Tesla Model 3.
De eerste massaproductietoepassingen van deze 'in-house' samenwerking zullen naar verwachting in 2024 tastbaar worden met de introductie van een volledig nieuw platform. Dat zal gebruikmaken van de lessen die zijn getrokken uit het EQXX-project en zal enkele van de aandrijfcomponenten en de aerodynamische filosofie daarvan overnemen om de luchtweerstand te minimaliseren.
Het doel is om efficiëntere modellen te ontwerpen die het gebruik van compactere batterijen mogelijk maken, die daardoor lichter, minder duur en ecologisch gezien 'deugdzamer' zijn.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!