Door hun robuuste bouw kampen terreinwagens sowieso met overgewicht, voeg daar een enorm batterijpakket aan toe en je krijgt tanks. Met de nodige negatieve gevolgen voor het rijgedrag, de veiligheid en het verbruik. De zoektocht naar een gepast dieet voor de Mercedes EQG, deed de Duitse constructeur uitkomen bij Sila Nanotechnologies. Dat is een start-up van voormalig Tesla-ingenieur Gene Berdichevsky, die bezig is met de ontwikkeling van silicumbatterijen met een extreem hoge energiedensiteit - van 20 tot zelfs 40% hoger dan bij een conventionele lithium-ioncel met grafietanode.
LEES OOK EQG Concept gaat elektrische Mercedes G-Klasse vooraf
Bekijk je de batterijen die Mercedes momenteel gebruikt voor de elektrische EQS, die een massa-capaciteitsverhouding van ongeveer 6,5 kg/kWh heeft, dan bedraagt de gewichtsbesparing voor een accu van 100 kWH ongeveer 130 kilogram. Met de Mercedes EQXX experimenteerde Stuttgart reeds met compactere en lichtere batterijen, wat resulteerde in een run van meer dan 1.000 kilometer op een lading. Nu goed, intussen is Tesla aan het testen met de Gemini-accumodule die een rijbereik van 1.400 kilometer belooft.
LEES OOK Mercedes Vision EQXX haalt meer dan 1.000 kilometer
Dit nieuwe batterijtype wordt ook gebouwd door Sila Nanotechnologies, in een fabriek in het Amerikaanse Washington die pas in 2024 operationeel zou zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!