Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / 3 Ford-concepts op Mobile World Congress 2017

Geschreven door Michi-Hiro Tamaï op 02-03-2017

De Ford-stand op het Mobile World Congress in Barcelona verwelkomde drie prototypes van buitengewone voertuigen en was zo een bron van verfrissende ideeën op micromobiliteit.

Zoals blijkt uit zijn recente overname van Chariot, het systeem voor minibusjes op aanvraag, wil Ford zijn zakenmodel diepgaand vernieuwen. De Amerikaanse reus wil zich omvormen tot een dienstenbedrijf in de transportsector en dook daarom dit jaar op het Mobile World Congress in Barcelona op. Op zijn stand was geen enkel spoor te vinden van een extreem geconnecteerde auto vol schermen. Er stonden echter wel drie prototypes die Ford had weerhouden na een interne wedstrijd, waar liefst 15.000 mensen aan deelnamen en 633 projecten uit naar boven kwamen. Het thema van de wedstrijd was ‘de laatste mijl’, een trendy concept dat de laatste etappe van de verplaatsing van een individu of een pakje moet herdenken tussen het hoofdvoertuig en het einddoel…

Dit is geen reservewiel

De Carr-E lijkt misschien op een poetsrobot, maar hij is wel degelijk een ‘rideable’. Het Duitse project op de Barcelonese stand van Ford bleek al bijzonder uitgewerkt, want bezoekers konden hem uitproberen. Het elektrische minivoertuigje met een rijbereik van 20 kilometer laat zich een beetje zoals een Segway besturen. Hij volgt dus de bewegingen van het lichaam via geïntegreerde sensoren. Op papier een eenvoudige aanpak, die in werkelijkheid toch een zekere aanpassingstijd vergt. Het rijdende plateau heeft drie rijmodi (Sport, Efficient en Normal) en kan ook zijn eigenaar volgen om voor hem een pakje te dragen. Het karretje kan tot 120 kilo meenemen en vertoont een erg slimme ergonomie. Via Bluetooth is de Carr-E met je smartphone verbonden, en hij past in de ruimte van het reservewiel van je auto met zijn formaat van 15 duim.

Luchtlevering

Vanuit de vaststelling dat onlineverkoop alleen nog maar zal toenemen en daardoor het verkeer in onze steden dreigt te verstikken, voegde het designteam van Ford Shanghai een tweede idee toe aan de debatten in Barcelona. “Autolivery” is een zelfstandige leveringsvrachtwagen uitgerust met drones die de laatste kilometer tot aan de bestemming afleggen. Het project werd voorgesteld via een eenvoudige virtuele demonstratie, waarbij een toeschouwer plots beseft dat hij raketsla en sinaasappels mist voor zijn slaatje, waarna een quadricopter de gevraagde items op zijn balkon komt afzetten…

Driewieler met mogelijkheden

Van de Britse afdeling van Ford kwam Triciti, dat veel sterker overtuigde in zijn nut voor de laatste mijl van leveringen. Het was ongetwijfeld het meest veelzijdige elektrische voertuig op het Catalaanse salon. De rideable profileert zich in de eerste plaats als een microscooter met drie wielen die reageert op handbewegingen om te sturen. Het vreemde toestel geraakt 20 kilometer, en haalt 20 km/h en was fysiek aanwezig op de stand. Hij lijkt zo uit een Transformers-film weggeplukt. Zo klapt het zadel open om dienst te doen als laadplatform, waarbij de structuur van het geheel verandert in een soort postkar. Wanneer hij een trap tegenkomt, kan de leverancier de vreemde driewieler opplooien zodat hij verandert in een elektrische diabolo. Hij kan ook dienen als golfcaddy of boodschappenkar. Op het Mobile World Congress sleepte hij niet alleen 150 kilo met zich mee, maar ook de verbazing van het publiek…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten