Tegen het einde van jaar zullen Nissans waterstofprototypes worden aangedreven door deze nieuwe generatie brandstofcel. Door minder platinum te gebruiken, kost het geheel 35 procent minder dan de vorige generatie. De cel is ook erg compact zodat ze beter in een auto kan worden geïntegreerd. De ingenieurs hebben een beter geleidende elektrolyt aangebracht waar de chemische reactie plaats vindt. Bovendien is de celstructuur dichter dankzij een nieuwe, dunnere metalen scheiding. Om de levensduur van de brandstofcel te verhogen, is bovendien een roestvoorkomend element toegevoegd.
Het vermogen van de cel bedraagt 130 kW (177 pk), wat een winst betekent van 40 kW ten opzichte van de vorige generatie, die het tot 90 kW (123 pk) bracht. Dat extra vermogen maakt dat ook grotere auto's met een brandstofcel kunnen worden uitgerust. Bovendien neemt de nieuwe generatie van het systeem tegelijk minder plaats in (68 in plaats van 90 liter).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!