Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Ontsteking via microgolfbougies komt eraan!

Geschreven door David Leclercq op 08-01-2019

De techniek van ontsteking door microgolfbougies is 10 jaar geleden gepresenteerd en nu klaar voor de marktgang. Met welk voordeel?

Gewone ontstekingsbougies vervangen door microgolfbougies: dat was de uitdaging voor het bedrijf Micro Wave Ignition (MWI AG) 10 jaar geleden. Het onderzoek heeft heel die periode in beslag genomen en de technologie is nu klaar voor commercialisatie.

Hoe werkt het?

Ter herinnering, in een traditioneel schema voor een verbrandingsmotor worden er bougies gebruikt die het brandstof-luchtmengsel ontsteken om tot een explosie te komen die plaatsvindt in twee fasen. De eerste is die van de verspreiding van de explosie in de verbrandingskamer terwijl de tweede die is waar de explosie effectief zijn nut heeft. Het spreekt voor zich dat de verspreidingsfase vrij kostelijk is in energie en dat zijn rendement niet optimaal is.

Het microgolfsysteem

Het voordeel van het gebruik van microgolfbougies ligt in het feit dat de ontsteking in de verbrandingskamer zich niet meer op één punt van de kamer bevindt, maar op meerdere punten dankzij de verspreiding van de golven. Wat betekent dat de ‘verbranding’ sneller en homogener gebeurt, net zoals de effectieve explosie die volgt. Resultaat: het verbruik daalt, evenals de uitstoot van vervuilende stoffen.

30% lager verbruik

Op papier beloven de ingenieurs een verbruiksdaling van 30%, een resultaat dat echter al wordt geminimaliseerd door tests van MWI waar men eerder rond de 13 tot 20% bleef steken. Het valt dus ook binnen de verwachtingen dat de CO2-uitstoot evenveel wordt gereduceerd terwijl de uitstoot van CO en NOx ook moet worden verminderd. MWI is nu op zoek naar partners om deze technologie op grote schaal in te zetten. Zou de verbrandingsmotor het toch nog wat langer kunnen uitzingen?

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten