Volgens Kjell Gruner, CEO van Porsche North America, hebben Steve Jobs en Apple extreem hoge normen vastgesteld voor de gebruikersinterface van hun iOS-ecosysteem. Zelfs tot op het niveau dat klanten hetzelfde verwachten van hun auto's qua gebruiksgemak en snelheid. De constructeurs zijn echter nog lang niet op dat niveau, een achterstand die Porsche zo snel mogelijk wil inhalen.
Interface als verkoopsargument
Het doel van Porsche is dus om een digitale architectuur te bouwen in zijn modellen, die een gevoel en een gebruiksgemak biedt dat op het niveau is van de producten van Apple. Na zijn merkimago te hebben opgebouwd op de fysieke interactie tussen mens en machine, waarbij die laatste een verlengstuk wordt van de bestuurder om te voldoen aan zijn wensen qua rijsensaties, moet de constructeur nu dus hetzelfde doen op digitaal vlak.
Daarbij zijn de wensen en verwachtingen van de klanten danig geëvolueerd de laatste jaren: infotainmentsystemen, over-the-air-updates, bestuurdersherkenning met een geheugen voor alle juiste instellingen, het kunnen volgen en instellen van de auto vanop afstand met een app, enzovoort. Maar ook het volledige proces van de aankoop en dienst na verkoop moet gedigitaliseerd worden volgens Gruner.
In Amerika zouden de klanten volgens Gruner zelfs nog veeleisender zijn qua leveringstermijn: waar we in Europa en Azië enkele maanden kunnen wachten op onze 'eigen' auto, willen de Amerikanen liefst hun auto zo snel mogelijk. Daarbij noemt hij het voorbeeld van de e-commerce: vandaag besteld, morgen in huis.
Nieuwe producten
Om deze digitale uitdaging het hoofd te bieden, komt Porsche met nieuwe digitale producten en diensten:
- Porsche Finder: helpt klanten in de VS om een nieuwe of tweedehands Porsche te vinden
- Porsche ID: creëert een virtuele garage van droomwagens om de korte aandacht van (vooral jonge) Amerikaanse klanten te trekken
- Porsche Drive: verhuurdienst via een app, waarmee de klant op elk moment van model kan wisselen en hem helpt een keuze te maken
Allemaal tools waarmee er gegevens kunnen worden verzameld en kunnen helpen om het juiste aanbod te creëren bij de showrooms om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen. "We hebben ook een project 'Virtual Build-to-Order' waarmee we met kunstmatige intelligentie kunnen 'voorspellen' wat de klanten zullen bestellen en zo de auto al klaar te kunnen hebben in de showroom", zegt Gruner nog.
Taycan als voorloper
De Porsche Taycan zet al een stap vooruit qua digitalisering, met bijvoorbeeld verschillende displays over heel het dashboard, maar ook hier zijn er nog verbeteringen mogelijk. Zo duurt het nog steeds enkele momenten voor de auto klaar is voor vertrek na het 'starten'. De auto blijft wel aan als je uitstapt, tot als je op de vergrendelknop duwt, om snel weer te kunnen vertrekken als de bestuurder dat wenst. Een oplossing die de batterij verbruikt, maar die noodzakelijk is om dezelfde snelheid te kunnen bieden als een iPhone. "Dat zijn de verwachtingen die komen van Apple-klanten, of we ze nu graag hebben of niet".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!