Renault is volop bezig met zijn transformatie van klassieke naar 100% elektrische autoconstructeur. En dat doen ze het liefst "op hun eigen manier". Ze mikken op een Europese, als het even kan Franse EV-productie die zo schoon en zo onafhankelijk mogelijk is, zodat ze niet afhankelijk zijn van Chinese toeleveranciers. En dat wordt onder meer gekeken naar het gebruik van zeldzame aardmetalen, die veel vervuiling veroorzaken tijdens de winning ervan, de raffinage en het transport.
Die zeldzame aardmetalen worden onder meer gebruikt bij de productie van elektromotoren. Daarom focust Renault op de ontwikkeling van nieuwe EV-motoren die het zonder die zeldzame materialen stelt, met de bedoeling de CO2-afdruk van hun elektrische auto's te beperken. Niet onbelangrijk in Frankrijk, waar ook de CO2-emissies van elektrische auto's een rol gaan spelen, in een protectionistische relfex tegen de Chinese vloedgolf die over Europa lijkt te vallen.
Renault Valeo E7A
Het gaat om de in samenwerking met Valeo ontwikkelde E7A-elektromotor van Renault, die een met 30% gereduceerde CO2-emissie belooft. Het gaat om een synchrone motor die een gewikkelde rotor gebruikt in plaats van de gangbare oplossing met permanente magneten. Die elektrische module is niet alleen 30% kleiner dan de EV-motor die de Renault Mégane E-Tech Electric momenteel gebruikt, maar ook beduidend lichter. Het nieuwe aandrijfsysteem maakt gebruik van een 800-voltarchitectuur die kortere oplaadtijden vooropstelt en hogere vermogens mogelijk maakt - momenteel tot 200 kW, aldus Renault.
Deze elektromotor lag reeds in de Renault Scénic Vision Concept, maar het is niet duidelijk of dat ook wil zeggen dat de E7A-module daadwerkelijk gebruikt zal worden voor in serie geproduceerde elektrische auto's. Mogelijk mag de nieuwe Renault 5 Electric de spits afbijten...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!