De nieuwe dieselmotor van Renault heeft een vierkante architectuur die rechtstreeks uit de F1-ervaring van de autobouwer is voortgevloeid. Voor het Energy dCi 130-motorblok heeft de Franse constructeur bovendien een dertigtal patenten aangevraagd, onder meer voor het warmtebeheer dat de motor sneller doet opwarmen. Nog om de CO2-uitstoot te verminderen heeft Renault een uitlaatgasrecirculatiesysteem voor koude motor (via een lagedruk-EGR) geïnstalleerd. Een première in Europa. Daarnaast heeft deze 1.6 dCi een oliepomp waarvan de werking zich aanpast aan de behoeften van de motor, en een variabele werveling van de inlaatlucht in de cilinder.
De 1.6 ontwikkelt 130 pk en 320 Nm. Naast de hierboven vermelde technologieën om het verbruik terug te dringen wordt deze viercilinder gekoppeld aan een stop-startsysteem en remenergierecuperatie. Ook de regeneratie van de partikelfilter is verbeterd. De motor zal geïntroduceerd worden onder de kap van de Renault Scénic en Grand Scénic. In die eenvolumers laat hij een normverbruik optekenen van 4,4 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 115 g/km.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!