Het carter, de cilinderkop, de tuimelaars, de lagerkappen, de alternatorvoet en heel wat andere motoronderdelen zouden via 3D-printen kunnen worden gemaakt. Renault Trucks (vrachtwagenbouwer) werkt in zijn R&D-labo’s in Lyon in elk geval aan deze technologie. Additieve metaalproductie werkt volgens het principe van het opbouwen van metaallagen in metaalpoeder. Die worden dan met elkaar gefuseerd met een lasterstraal. En de eindvorm komt overeen met wat is voorbereid in de computer.
Lichter
Deze productietechniek heeft als voordeel dat ze sneller werkt dan wanneer materie moet worden weggehaald, terwijl tegelijk minder metaal wordt verspild. Bovendien kan het gewicht van de gemaakte onderdelen worden verminderd. Zo is Renault Trucks erin geslaagd om het gewicht van zijn viercilinder DTI 5 te verminderen met 25 procent. Dankzij 3D-printen verloor hij dus 120 kilo, terwijl hij ook iets compacter werd. Het studiebureau in Lyon kon 200 onderdelen schrappen, vooral door bepaalde stukken samen te voegen en door een aantal elementen van de motor te herontwerpen.
Toepassingen
De 3D-printtechnologie is nog niet klaar voor toepassing op grote schaal. Ze kan echter al wel worden gebruikt voor prototypes of voertuigen in beperkte reeks. Wij zien al toepassingsmogelijkheden voor sportieve of luxueuze auto’s. De vrachtwagens, die al vaker hebben gediend als testlabo in de echte wereld voor heel wat technologie, zouden ook snel gebruik kunnen maken van de technische verbeteringen van de additieve productie om deze oplossing op grote schaal te kunnen toepassen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!