De Europese Unie heeft zopas het Sartre-project opgestart (Safe Road Trains for the Environment). Het originele idee bestaat erin vooraan een konvooi een leidend voertuig te zetten, dat automatisch gevolgd wordt door een snelwegtrein bestaande uit auto's of bestelwagens. Bij zo'n trein zouden de auto's elkaar op enkele centimeters volgen, volledig gestuurd door de elektronica en het navigatiesysteem. Hierdoor heeft de bestuurder de handen vrij om in alle rust te lezen, drinken, eten, telefoneren, televisie te kijken, enzovoort.
Het principe van deze wegtreinen bestaat uit een communicatie tussen voertuigen via GPS voor het samenstellen van het konvooi, en via de boordelektronica van ieder voertuig. De bestemmingen worden via mobiele netwerken met elkaar in verband gebracht om een leidend voertuig te vinden dat wordt bestuurd door een wegprofessional (over het algemeen aan vrachtwagen- of autocarbestuurder). Die moet geconcentreerd blijven op het parcours om de te volgen weg te tonen. Vervolgens zullen de bestuurders van de andere auto's via GPS door de leider worden geleid, waarna ze automatisch aansluiten achteraan het konvooi. Wanneer een van de voertuigen de trein verlaat, dichten de andere voertuigen automatisch het gat.
Dit systeem maakt niet alleen tijd vrij voor de volgende bestuurders, die zo niet alleen een deel van hun traject relaxed kunnen afleggen, het vermindert ook het verbruik door een constante snelheid. Bovendien vergt het geen investeringen in weginfrastructuur. Deze konvooien zijn enkel nuttig voor lange ritten op de snelweg. De eerste tests zullen in 2011 worden gehouden op circuit. Het programma zal worden geleid door energie- en transportspecialist Ricardo (een beursgenoteerd overheidsbedrijf in Londen). Verschillende ondernemingen hebben beslist er actief aan deel te nemen, waaronder Volvo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!