Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), een organisatie die voor Amerikaanse verzekeraars studies doet naar verkeersveiligheid, heeft zich gebogen over een aantal hedendaagse rijhulpsystemen die het etiket “semizelfstandig” of “file-assistent” opgekleefd krijgen. Het gaat in feite om de combinatie van twee heel precieze functies die we in steeds meer moderne voertuigen zien opduiken: een actieve snelheidsregelaar en een actieve spoorassistent. Op zijn website heeft de organisatie een heel reeks testresultaten voor vijf modellen gepubliceerd: de BMW 5-Reeks, de Mercedes E-Klasse, de Volvo S90 en de Tesla Model S en Model 3. In de meeste gevallen lijken de actieve snelheidsregelaars goed te werken. Maar de rijstrookassistenten stapelen de slechten punten op. De tests waren vooral gericht op twee complexe situaties voor de elektronische systemen: het bereiken van de top van een helling en het naderen van een bocht. Een gedetailleerd verslag kan je nalezen op de website van de Amerikaanse organisatie, maar we kunnen al verklappen dat de Tesla Model 3 een vrij hoge succesgraad vertoont terwijl de andere auto’s verschillende keren over de witte lijn gingen of hun systeem gewoon uitschakelden. Het IIHS besluit dat de rijhulpsystemen wel degelijk levens kunnen redden… Maar dat we nog niet moeten denken dat er nu al auto’s te koop zijn die “om het even waar en wanneer” zelfstandig kunnen rijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!