De toekomstige elektrische modellen van de Chinese constructeur XPeng, waarvan we al enkele testprototypes hebben gespot in Antwerpen, worden op het SEPA 2.0-platform gebouwd, voluit 'Smart Electric Platform Architecture'. Het eerste model dat van deze nieuwe technologie gebruik zal maken is de SUV G6. Deze schaalbare basis is ontworpen om heel wat verschillende soorten modellen te kunnen onderpinnen, met een wielbasis van 1,80 tot 3,20 meter. Dit modulaire platform heeft ook 80% uitwisselbare onderdelen tussen de modellen om de kosten te drukken. XPeng kan op deze manier dus heel wat verschillende modellen bouwen met dezelfde technologie: berline, SUV, crossover, break...
200 km in 5 minuten tijd
De elektrische aandrijflijn wordt gevoed door een batterij met siliciumcarbidetechnologie (SiC) met een hoge spanning van 800 volt. Dat betekent dat er enorm hoge laadvermogens mogelijk zijn, tot 480 kW, waarmee er 200 km kan bijgeladen worden in 5 minuten tijd. De batterij zit ook op een speciale manier ingebouwd om meer ruimte vrij te maken in het interieur. Om de autonomie te vergroten en het verbruik te beperken, gaat het platform gepaard met een carrosserie van spuitgietaluminium, wat het gewicht tot 17% verlaagt. Deze oplossing biedt ook 83% meer stijfheid volgens XPeng. Tenslotte is het SEPA 2.0-platform ook geschikt voor geavanceerde semi-autonome rijhulpsystemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!