We hebben het er niet vaak over, maar de technologie van supercondensatoren – kleine accumulatoren die energie veel sneller dan een traditionele batterij kunnen opslaan bij het regenereren en even snel weer kunnen vrijgeven – evolueert razendsnel. In die mate dat ze vandaag worden opgeworpen als potentiële vervangers voor traditionele batterijen die het rijbereik van elektrische auto’s gevoelig zouden kunnen vergroten. Op papier zijn deze supercondensatoren 30 procent lichter dan bestaande batterijen.
“Ultracondensator”
Het Franse bedrijf NAWA Technology beweert de technologie van supercondensatoren een nieuwe duw in de rug te gaan geven. Directeur Ulrik Grape zegt: “Ons voordeel is de hoge op- en ontlaadsnelheid […] Onze koolstofbatterij kan de remenergie recupereren en erg snel weer aan de motor afgeven”. Het enige probleem van supercondensatoren is dat ze niet veel energie kunnen opslaan. Daarom komt NAWA met het slimme idee om een supercondensator te integreren in een lithium-ionbatterij. Zo kan onmiddellijk een hoog vermogen worden afgeleverd voor betere prestaties. Een extra voordeel is dat zo het aantal laadcycli van de hoofdbatterij vermindert, waardoor haar levensduur toeneemt.
Productie
De nieuwe combinatie werd getest in een Formula E en zou daar een echt succes zijn. In die mate dat NAWA nu tegen 2022 tot productie wil overgaan. Een van de mogelijkheden zou zijn om nanobuisjes te integreren in de koetswerkpanelen, een beetje zoals in de conceptcar Terzo Millennio van Lamborghini, waarvan het hele koetswerk is opgebouwd in supercondensatoren in de vorm van koolstofvezel nanobuisjes.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!