De techniek is Lightweight Innovative Flexible Technology (LIFT) gedoopt. Het principe: de klassieke veren en dempers zijn vervangen door flexibele driehoeken die wegoneffenheden dempen door te plooien. Het systeem is ontwikkeld door een consortium van Britse onderzoekers, met onder meer Simpact (een informatica- en ingenieursbedrijf), Ariel Motor Company (van de Atom) en de universiteit van Warwick.
Gewichtsbesparing
Het grote voordeel van het systeem zou hem in de sterke gewichtsbesparing aan de ophanging zitten omdat de klassieke veren en dempers kunnen worden geschrapt. Maar de constructie ervan zou wel complex zijn. De ophangingsdriehoeken moeten namelijk niet alleen de wielen geleiden, maar ook de schokken opvangen. Om dat te doen, hebben ze een speciale interne structuur: een composietmateriaal waarvan de vezels specifiek worden geassembleerd om de bewegingen over oneffenheden heel precies te kunnen controleren. De onderzoekers willen hun werk verder uitbreiden met ophangingsarmen met daarin piëzo-elektrische vezels, zodat de buigingskarakteristieken kunnen worden aangepast door de elektrische stroom te veranderen… Maar alles is nog ver verwijderd van praktische toepassingen: voorlopig verkeert de hele studie nog in een theoretische fase met virtuele tests.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!