“We zijn bijzonder enthousiast over het idee om samen te werken met de burgemeester (van Chicago) en de stad om dit nieuwe systeem van openbaar vervoer aan hoge snelheid naar Chicago te brengen,” zo lezen we op de Twitteraccount van Elon Musk, de grote baas van Tesla, maar ook van Hyperloop, dat minder gekend is onder de naam The Boring Company. Het bedrijf is namelijk uitverkoren om een hogesnelheidscapsule (noem het vooral geen trein) te maken die ondergronds tussen het centrum van Chicago en de luchthaven van de stad zou pendelen. De rijsnelheden zouden oplopen tot 240 km/u, waardoor het project een Hyperloop op kleine schaal is. Die laatste moet namelijk snelheden tot 1.200 km/u bereiken.
Model X-basis
Hoe vreemd het ook moge lijken, de pendelcabines worden ontwikkeld op een aangepaste basis van de SUV Model X en bieden plaats aan 8 tot 16 passagiers. De bedoeling is om het idee van buizenpost te moderniseren. In dit concept uit de negentiende eeuw werden postcapsules door onder druk gezette buizen verstuurd. Er is al meegedeeld dat werknemers van Tesla en SpaceX (Musks ruimtevaartbedrijf) zouden worden ingezet voor de productie. “We hebben de technologie in huis voor de meest geavanceerde elektrische en autonome voertuigen ter wereld en we kunnen die inzetten om de tunnel uit te baten,” zo benadrukt Musk. In deze eerste toepassing zou de afstand van 32,2 kilometer worden overbrugd in 12 minuten, of “drie tot vier keer sneller dan het bestaande openbaar vervoer”. Het project zou naar schatting 1 miljard dollar gaan kosten en grotendeels worden gedragen door The Boring Company. Een rit zou nochtans niet meer mogen kosten dan een gemiddelde taxirit van het stadscentrum naar de luchthaven, zo eist de stad.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!