Het lijkt erop dat Toyota werkt aan een technologie waarmee een manuele versnellingsbak zelfstandig naar het ‘dode punt’ schakelt tijdens het uitrollen. Volgens onze Amerikaanse collega’s van Motor1 heeft de constructeur onlangs een patent voor dergelijke techniek aangevraagd bij het Amerikaanse patentbureau.
Intelligente versnellingsbak
Concreet zou deze manuele versnellingsbak een elektronische module bevatten die tegelijk de koppeling en de versnellingspook kan bedienen. Op die manier kan hij tijdens het uitrollen automatisch naar het dode punt van het H-rooster schakelen. Het is nog te vroeg om uit te maken of dit gebeurt door gewoon de koppeling te openen dan wel of de module de pook ook fysiek naar de neutrale positie brengt. In dat laatste geval zal de bestuurder erover moeten waken dat hij weer zijn versnelling inschakelt wanneer hij niet langer wil uitrollen. Volgens Motor1 zou Toyota bepaalde versnellingen dan blokkeren om te vermijden dat je de verkeerde verhouding kiest na zo’n uitrolfase. Op die manier kan de auto vermijden dat de bestuurder te vroeg terugschakelt of de motor te hoog in de toeren jaagt. Het doel van de technologie is uiteraard om het verbruik te drukken. Nu is het alleen nog afwachten of het systeem ook echt in productie gaat…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!