Het MEB-platform is de structuur die zal worden gebruikt door alle elektrische modellen van Volkswagen, waaronder die van de I.D.-familie. VW heeft zijn keuzes en de details voor deze nieuwe structuur uit de doeken gedaan, want volgend jaar al wordt het eerste model van I.D. op de markt verwacht.
Minder duur dan een Golf TDI
Volkswagen belooft dat de eerste I.D. een compacte, tweewielaangedreven auto wordt en dat hij vooral minder duur wordt dan een goed uitgeruste Golf TDI. We spreken dan van 28.000 euro zonder eventuele subsidies. Maar enig geduld is nog wel vereist, want de orderboekjes gaan pas eind 2019 open en de leveringen beginnen in 2020.
3 batterijformaten
Het MEB-platform is ontwikkeld voor drie batterijformaten naargelang van het beoogde gebruik. Volgens de nieuwe en dus meer realistische WLTP-verbruikscyclus bieden de modellen met de kleinste batterij al een bereik van 330 kilometer. Het tussenmodel (dat dezelfde cellen gebruikt als de kleine batterij maar met meer modules) belooft tot 650 kilometer. En de grootste batterij? Goede vraag. Volkswagen wil daar liever nog niets over kwijt en werkt misschien aan een mogelijke nieuwe technologie die het rijbereik van bijvoorbeeld een dieselwagen zou kunnen evenaren.
125 kW laadvermogen
Volkswagen zal een lader aanbieden die thuisladen toelaat aan 3 kW, maar alle modellen zullen ook compatibel zijn met de krachtigste snelladers met tot 125 kW (men voorspelt voor zeer binnenkort zelfs 150 kW, of bij Tesla zelfs nog meer). Daarmee kan je ‘voltanken’ tot 80 procent in slechts 30 minuten. Volkswagen geeft een garantie van 7 jaar op de batterij en belooft dan nog minstens 70 procent van de oorspronkelijke opslagcapaciteit. Het geeft aan dat er ook meerdere opties zijn wanneer een batterij begint te falen: de hele batterij kan worden uitgewisseld, maar ook kapotte modules of cellen kunnen individueel worden vervangen. Batterijen die niet meer voor auto’s geschikt zijn, kunnen nog verder leven als statische batterij voor thuis, zoals Renault of Tesla dat al aanbieden. Tot slot verwacht VW dat de laadsystemen nog snel krachtiger zullen worden, met tot 350 kW en 920 V tegen 2025.
Productie apart
De fabriek in Braunschweig zal de batterijen gaan maken terwijl de rotoren en statoren van de elektromotoren in Salzgitter van de band zullen lopen. Net zoals in de nieuwe Audi e-tron zal VW de strategie van Tesla volgen. Dat betekent dat het via het internet updates kan doorsturen en uitrusting kan deblokkeren. De hardware zal standaard aanwezig zijn, maar om ze te activeren, zal je je kredietkaard moeten bovenhalen.
Motor achterin
Het MEB is ‘elastisch’, wat betekent dat achterwielaangedreven modellen hun motor achterin zullen dragen, naast de wisselstroom-gelijkstroomomvormer. Als het model een voorwieltrekker moet zijn, dan wordt de motor voorin geplaatst. Er komen ook modellen met vierwielaandrijving (met twee motoren), maar merkwaardig genoeg zullen de twee motoren dan allebei voorin zitten.
VW iOS
Het MEB-platform gebruikt ook een volledig nieuwe elektronische architectuur, die geconnecteerd is en dus altijd kan worden gecontacteerd – we vermoeden dat dit voor de beveiliging van het systeem een forse hersenkraker wordt. Op die manier zijn online updates mogelijk en kunnen bepaalde functies (zoals de autonome rijfunctie) van op afstand worden gecontroleerd. Aanvankelijk zal nog 4G-technologie worden gebruikt voor de communicatie, maar VW belooft dat het MEB al klaar is voor 5G.
Kostenvermindering
Uiteraard wil VW zo snel mogelijk de kosten van deze EV’s verminderen, waarvan 40 procent van de prijs van de batterij komt. Om dat bereiken heeft VW niet enkel gesleuteld aan het platform of de productievolumes, maar ook aan andere voertuiggerelateerde kosten, die volgens de autobouwer maar half zo hoog zouden zijn als voor de huidige e-Golf. Volkswagen verwacht bovendien dat de prijs van een model met verbrandingsmotor en een met elektromotor snel gelijk zal komen, onder meer omdat de kosten voor de zuivering van de uitlaatgassen de komende jaren nog gevoelig zullen oplopen. Tot slot maakt VW er ook geen geheim van dat dealers “steeds minder geld zullen verdienen op het onderhoud en herstellingen”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!