Net zoals BMW en Mercedes werkt Volkswagen aan een auto die gedeeltelijk zelfstandig kan rijden. Een Europees project daaromtrent ging van start in 2008 onder de naam "HAVEit", onder impuls van Volkswagen, Volvo en een hele resem toeleveranciers en universiteiten. Vandaag is dit onderzoek naar automatische piloten voor het eerst omgezet in praktijktests. VW zegt dat de experimenten zo goed als rond zijn voor wat betreft het zelfstandig rijden op de snelweg. De technologie werkt met behulp van camera's, detectoren, lidars (laserradars) en ultrasone sensoren.
Dankzij het TAP kan de auto op de snelweg (tot 130 km/h) zonder hulp van de bestuurder zijn snelheid aanhouden, een veilige afstand tot zijn voorligger bewaren, op het juiste baanvak blijven, een bocht volgen, vertragen of tot stilstand komen in een file en weer vertrekken wanneer het verkeer weer vlot wordt. Het systeem kan ook inhaalmanoeuvers uitvoeren. Toch benadrukt VW dat de bestuurder aandachtig moet blijven om te kunnen ingrijpen bij plotse gebeurtenissen. Het is dus niet de bedoeling dat de vrouw of man aan het stuur gaat dutten, lezen, op het internet surfen of televisie kijken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!