Volvo gaat deze zomer op de openbare weg het vliegwiel testen dat dient om het verbruik te beperken. Het principe werkt in eerste instantie via recuperatie van kinetische energie bij het remmen. In plaats van omgezet te worden in warmte of - zoals in een hybride auto - elektriciteit, wordt de energie gebruikt om een vliegwiel te laten draaien dat tot 60.000 o/m haalt. Ondertussen wordt de verbrandingsmotor (die de voorwielen aandrijft) stilgelegd. Het vliegwiel is verbonden met de achterwielen via een continu variabele transmissie en dient om op te trekken voordat de verbrandingsmotor weer ingeschakeld wordt of om een kruissnelheid aan te houden.
Het systeem levert vooral voordeel op bij een rijstijl of op een traject waarbij veel moet worden gestopt of afgeremd om daarna weer te vertrekken. Dat is bijvoorbeeld in de file, in het stadsverkeer of bij een dynamische rijstijl op bochtige wegen. Volgens Volvo voegt de energie van het vliegwiel 80 pk toe aan het totaalvermogen van de verbrandingsmotor. Het extra koppel en vermogen kunnen bovendien enkele tienden van een seconde van de sprinttijd naar 100 km/h scheren.
Een ander voordeel van deze technologie is het lagere verbruik, omdat de motor wordt uitgeschakeld wanneer het vliegwiel volstaat om de auto op eigen houtje voort te bewegen. Het vliegwiel dat Volvo op de openbare gaat testen, is gemaakt van koolstofvezel. Dat onderdeel met een diameter van 20 centimeter weegt ongeveer 6 kilo. Bovendien draait het in een vacuüm om het wrijvingsverlies te beperken. De constructeur heeft 6,57 miljoen Zweedse kronen (ongeveer 734.000 euro) aan subsidies ontvangen van het Zweedse Energieagentschap voor het ontwikkelen van dit zogenaamde 'Flywheel KERS').
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!