Om de beproeving van het ijskrabbertje of het dooimiddel op de voorruit te vermijden, hebben autobouwers een systeem bedacht waarbij het glas wordt verwarmd via fijne gloeidraadjes. Maar die zitten soms in het zicht van de bestuurder. Volkswagen heeft daarom een “onzichtbare” oplossing bedacht zonder gebruik te maken van verwarmde ruitenwissers. In het midden van het meerlagige glas van de voorruit heeft de constructeur een fijn laagje zilver aangebracht dat stroom geleidt.
Hoe werkt het?
Door een stroom van 400 à 500 Watt door dit laagje zilver te jagen, wordt de voorruit voldoende opgewarmd om het ijs te verwijderen. Onderaan de voorruit zitten echter nog wel draadjes, buiten het zicht, om de ruitenwissers te verwarmen zodat die niet vastgevroren blijven zitten.
Ook in de zomer
Deze “draadloze” voorruitverwarming heeft bovendien een weerkaatsend effect. In de zomer weert de fijne zilverlaag een deel van de infraroodstralen van de zon. Volkswagen spreekt van een reductie van 60 procent van de warmte. Op die manier wordt vermeden dat het interieur overhit geraakt wanneer de auto in volle zon geparkeerd staat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!