Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Waterstofroosters op basis van groene elektriciteit

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-12-2015

Een Frans bedrijf heeft een manier ontwikkeld om waterstof op te slaan onder de vorm van metalen schijven die makkelijk gestockeerd kunnen worden. De bedoeling: elektriciteit die verspild wordt, recupereren om waterstofauto’s aan te drijven.

Het bedrijf McPhy Energy heeft een procedure ontwikkeld om waterstof vast op te slaan in de vorm van schijven. Die moeten gewoon opgewarmd worden om het H2 vrij te geven onder de vorm van gas. Alles begon met de vaststelling dat wind- en zonne-energie als nadeel hebben dat ze niet constant zijn. De productie van deze hernieuwbare energiebronnen sluit dan ook niet altijd aan bij de behoeften. Naast periodes van te weinig productie zijn er ook periodes van overproductie, waarbij elektriciteit verspild wordt. En precies daar past het systeem van McPhy Energy een mouw aan.

Elektrolyse

Waterstof kan geproduceerd worden door elektrolyse, dat wil zeggen door een elektrische stroom door water te sturen. De ingenieurs van McPhy Energy hebben een techniek ontwikkeld om die waterstof om te vormen tot een vast element door nanostructurering van magnesiumhydriden. Het resultaat zijn ronde schijven met een diameter van 30 centimeter. Een schijf komt overeen met 600 liter waterstof. De opslag en het transport van het vaste gas wordt dus makkelijker, onder andere voor de bevoorrading van waterstofstations voor brandstofcelauto’s.

Energierecuperatie

De ‘groene’ elektriciteit die door elektrolyse gebruikt wordt in dit proces, is afkomstig van de overtollige energie van windmolens en fotovoltaïsche cellen. De waterstof die zo geproduceerd wordt in de vorm van ronde schijven, kan gebruikt worden voor waterstofvoertuigen, maar ook voor de bevoorrading van een minicentrale. De productie- en opslageenheid van McPhy neemt nauwelijks meer plaats in dan een container, en dit voor een prijs die varieert tussen 100.000 en 400.000 euro afhankelijk van de capaciteit.

 

Dit interesseert u misschien ook: de test van de Toyota Mirai

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten