Inductieladen is al op de markt gebracht door BMW. Maar het is beperkt tot een apparaat met een laag laadvermogen (3,2 kW) dat in de garage te installeren valt om een auto in enkele uren op te laden (50 km in 3u30). Er is echter veel beter mogelijk. Amerikaanse onderzoekers van het Oak Ridge National Laboratory (ORNL) in Tennessee hebben een systeem van 120 kW ontwikkeld met een rendement van 97%. Om maar te zeggen dat er heel snel opgeladen kan worden zónder kabel. Zou zou even stilstaan aan een verkeerslicht tot 6 km elektrische autonomie kunnen recupereren. Op een parking zou een kwartier stilstaan 30 km kunnen opbrengen. De technologie maakt gebruik van twee afzonderlijke spoelen van 15 cm. Die hebben een helemaal nieuwe architectuur. Het elektronische systeem maakt gebruik van siliciumcarbide.
Nog beter
Het idee is om nog verder te gaan. Met een inductie van 200 kW of zelfs 350 kW zou een tripje naar de supermarkt (15 min) worden afgerond met 100 extra kilometer aan autonomie. Bij verkeerslichten zouden enkele seconden stilstand direct bonuskilometers moeten opleveren. We zouden ons dus al snel een netwerk in de weg kunnen voorstellen, iets dat al bestudeerd wordt, dat de klus van laden aan de paal zou kunnen helpen ontwijken. In de tussentijd zou dit type snelle inductielading nog een voordeel kunnen bieden: de luiheid van plug-in hybriderijders bestrijden. Zij zouden het minst waarschijnlijk zijn om hun auto in het stopcontact te steken. Als die auto zich enkel al aan de lichten of in een parking zou kunnen opladen, zou het moeilijk zijn om niet te willen profiteren van de elektrische aandrijving. Tenslotte is inductie ook een oplossing voor bussen die bij elke stop kunnen worden opgeladen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!