De roetfilter zal (uiterlijk) vanaf juli 2022 worden gecontroleerd op alle dieselvoertuigen die voldoen aan de Euro 5b-norm, en nieuwer. Deze fijnstofemissietest zal deel uitmaken van de jaarlijkse technische keuring van personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen, in de drie regio's van het land. De test zal defecte filters of bedrog door verwijdering van de filter aan het licht brengen. Gezien de reparatiekosten van de partikelfilter hebben sommige voertuigeigenaren er de voorkeur aan gegeven om deze zogeheten ‘FAP’ gewoon te verwijderen. Ook zonder filter kan de auto perfect rijden.
Groen tot 250.000 deeltjes
Auto's met een motor die minder dan 250.000 deeltjes per cm³ uitstoot, zullen een groene kaart krijgen. Tussen 250.000 en 1 miljoen deeltjes per cm³ krijgen ze een gele kaart, met een termijn van twee jaar om aan de voorschriften te voldoen. Boven 1 miljoen deeltjes per cm³ wordt het een rode kaart, met de verplichting om de filter binnen de twee weken te herstellen (of te vervangen), met verplichte herkeuring in het autokeuringscentrum. België zal dus net als Nederland een voortrekkersrol spelen bij de controle van roetfilters en de uitstoot van fijnstof door dieselvoertuigen.
Update 16/06/2022
Het is nu officieel, de drie Belgische gewesten gaan een strengere roetfiltertest toepassen op alle M1- (personenvervoer) en N1- (goederenvervoer) voertuigen met dieselmotoren die voldoen aan de Euro 5b-norm of hoger. Deze test zal vanaf 1 juli 2022 worden opgenomen in de technische keuring in alle controlecentra van het land.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!