Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Commissie dient klacht in tegen Duitsland vanwege Daimler

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-12-2015

In 2013 weigerde Mercedes om het door Europa opgelegde koelgas R1234yf te gebruiken in zijn auto’s. Mercedes was van oordeel dat het te gevaarlijk was. De zaak keert zich nu als een boemerang tegen Duitsland.

We dachten dat het R1234yf-dossier begraven was. Niet dus! De Europese Commissie heeft besloten om bij het Europese Gerechtshof klacht neer te leggen tegen Duitsland voor niet-conformiteit met de regels betreffende gassen voor aircosystemen. De Europese instelling verwijt Berlijn dat het voertuigen van Daimler die geen gebruikmaken van het sinds 2013 verplichte koelgas R1234yf, toch gehomologeerd en in het Europese verkeer toegelaten heeft.

Daimler moet weer in het rijtje gaan staan

Op 20 oktober verklaarde Daimler dat er maatregelen genomen werden om de vereiste veiligheid met R1234yf volledig te garanderen. Daartoe wordt meer bepaald bij een frontale aanrijding het inerte gas argon opgewekt, om zo het sterk ontvlambare mengsel van koelmiddel en zuurstof te voorkomen. Uiteindelijk zal het beruchte koelmiddel gebruikt worden in alle modellen van Daimler, maar pas tegen 2017. En dan zal het opnieuw veranderen vanaf 1 januari 2017, met nieuwe normen die opgelegd worden door een Europese richtlijn.

CO2 in de plaats

Daimler is nog altijd niet helemaal overtuigd van het R1234yf-koelmiddel en heeft besloten de aanval in te zetten op technisch vlak. Tegen 2017 zullen de E- en de S-Klasse uitgerust worden met een airco die gebruikmaakt van CO2. Die wordt op dit moment ontwikkeld en zal werken met een druk van 100 bar – 10 keer meer dan nu. Dat vereiste een enorme investering van de constructeur. Heel wat cruciale onderdelen moeten immers aangepast en hertekend worden. CO2 in een airco zou in ieder geval een primeur zijn in de personenwagensector.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten