We dachten dat het R1234yf-dossier begraven was. Niet dus! De Europese Commissie heeft besloten om bij het Europese Gerechtshof klacht neer te leggen tegen Duitsland voor niet-conformiteit met de regels betreffende gassen voor aircosystemen. De Europese instelling verwijt Berlijn dat het voertuigen van Daimler die geen gebruikmaken van het sinds 2013 verplichte koelgas R1234yf, toch gehomologeerd en in het Europese verkeer toegelaten heeft.
Daimler moet weer in het rijtje gaan staan
Op 20 oktober verklaarde Daimler dat er maatregelen genomen werden om de vereiste veiligheid met R1234yf volledig te garanderen. Daartoe wordt meer bepaald bij een frontale aanrijding het inerte gas argon opgewekt, om zo het sterk ontvlambare mengsel van koelmiddel en zuurstof te voorkomen. Uiteindelijk zal het beruchte koelmiddel gebruikt worden in alle modellen van Daimler, maar pas tegen 2017. En dan zal het opnieuw veranderen vanaf 1 januari 2017, met nieuwe normen die opgelegd worden door een Europese richtlijn.
CO2 in de plaats
Daimler is nog altijd niet helemaal overtuigd van het R1234yf-koelmiddel en heeft besloten de aanval in te zetten op technisch vlak. Tegen 2017 zullen de E- en de S-Klasse uitgerust worden met een airco die gebruikmaakt van CO2. Die wordt op dit moment ontwikkeld en zal werken met een druk van 100 bar – 10 keer meer dan nu. Dat vereiste een enorme investering van de constructeur. Heel wat cruciale onderdelen moeten immers aangepast en hertekend worden. CO2 in een airco zou in ieder geval een primeur zijn in de personenwagensector.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!