Consumentenorganisatie Test Aankoop blijft Volkswagen aansporen om de Belgen die door Dieselgate getroffen modellen hebben gekocht, te compenseren. Even terugspoelen naar 18 september 2015, naar het Autosalon van Frankfurt: de geruchten over fraude met emissietests in de Verenigde Staten werden bevestigd en Volkswagen kwam zwaar onder vuur voor het gebruik van sjoemelsoftware. De wagens beschikken over een programma dat de testprocedure herkent en de uitstootresultaten beïnvloedt, waardoor de verschillen tussen het laboratorium en de realiteit uitgediept worden. Het nieuws trof de autowereld als een atoombom. De autoriteiten hebben Dieselgate gebruikt om de procedures te herzien en de wetgeving aan te passen, waardoor diesel flink afgestrafd werd.
Financiële compensaties
Uiteraard heeft Dieselgate ook juridische gevolgen voor Volkswagen. In de VS heeft de Duitse constructeur intussen miljarden uitgekeerd aan zijn Noord-Amerikaanse klanten, financiële tegemoetkomingen die een vervolg kregen in Australië en Duitsland. Bij onze oosterburen is intussen een schadevergoeding tussen de 1.350 en de 6.257 euro uitgekeerd aan de ongeveer 260.000 mensen die zich achter een procedure geschaard hebben, aangespannen door consumentenorganisaties. Soortgelijke initiatieven proberen VW te dwingen hetzelfde te doen in heel Europa. In België bijt Test Aankoop zich in deze zaak vast. Een minnelijke schikking werd afgewezen door Volkswagen.
Schadeloosstelling
Volkswagen weigert naast de Belgische, ook de Italiaanse, Spaanse en Portugese slachtoffers de compensatie te geven die ze wel aan de Duitsers wilden geven. Het argument van VW? Dat de wetten in elk Europees land anders zijn en dat de Duitse situatie geen precedenten schept voor andere Europese landen. Wolfsburg voegt er fijntjes aan toe dat de sjoemelsoftware enkel bestemd was voor Amerika, dus dat de Europese VW-modellen wel voldeden aan de heersende regelgeving.
Getrokken messen
Test Aankoop betwist deze interpretatie. De consumetenorganisatie startte reeds in 2016 een juridische procedure tegen Volkswagen met de vraag de getroffen klanten te compenseren. Maar Volkswagen heeft elke poging tot een oplossing geweigerd. Test Aankoop: "Voor Volkswagen is de Duitse consument meer waard dan de andere, ook al is het juist de eengemaakte Europese markt die de fabrikant heeft geholpen om zo'n sterke positie te verwerven". De organisatie is dan ook niet van plan om de procedures op te geven en behoudt haar ambitie om een vergoeding te krijgen voor alle Belgische klanten "die in het bezit zijn van een auto waarin vervalste software is geïnstalleerd".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!