Een van de bijzonderheden van het Nederlandse gerecht is de macht die hem is verleend door de nieuwe WAMCA-wet die op 1 januari 2020 in werking is getreden. Deze wet vergemakkelijkt groepsvorderingen en staat grootschalige schadevergoedingen toe, ook buiten de Nederlandse grenzen. De Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF), die duizenden consumenten in Europa heeft verzameld, heeft geprofiteerd van deze ‘Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade’ om Volkswagen voor de rechtbank in Amsterdam te dagen. En niet enkel Volkswagen, want de aanklacht heeft betrekking op Volkswagen AG, Audi AG, Seat SA, Skoda Auto AS, Dr. Ing. H.c. F. Porsche AG, Robert Bosch GmbH, Pon’s Automobielhandel BV en de Nederlandse dealers.
Exclusieve vertegenwoordiging
Juridisch gezien geeft dit hem ook het recht om te worden aangesteld als ‘exclusieve representatieve organisatie’ om de procedures te volgen in naam van alle betrokken Nederlandse en Europese eigenaars. Het is deze Europese reikwijdte die zowel de WAMCA als de Code voor Collectieve Klachten (Claim Code) 2019 definieert, waardoor de stichting, opgericht als een non-profitorganisatie, een vergoeding voor Europese consumenten kan verwachten die zich bedrogen voelen door het schandaal met de vervalste tests en zich verenigd hebben in een collectieve schadeclaim.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!