Vincent Van Quickenborne (Open VLD) sprak sterke taal. Enkele weken geleden liet de minister van Justitie optekenen dat er meer en vaker op snelheid zal worden gecontroleerd, want een betere verkeersveiligheid is een topprioriteit van de federale regering. Er zou strenger opgetreden worden, zelfs voor een kilometer per uur te snel zou je binnennkort een boete krijgen. De FOD Justitie nuanceert het een het ander.
Rijd je straks een tikkeltje sneller dan de toegelaten 120 km/u op de snelweg, dan hoef je geen boete te vrezen. De technische foutenmarge van 6 km/u voor zowel snelheidscamera's als trajectcontroles staat immers pal. Het is dus niet waar dat je binnenkort geflitst wordt wanneer je 1 km/u te snel rijdt.
Dag en nacht
Nu wordt het verkeersbeleid wel een stuk strenger, bevestigt de FOD Justitie. De tolerantiemarge die vandaag gehanteerd worden - bijvoorbeeld door pas vanaf 140 km/u te flitsen - worden stelselmatig afgebouwd. Die marge wordt vandaag op sommige plaatsen en op bepaalde tijdstippen gebruikt om de druk op de parketten te verlichten, zodat er voldoende capaciteit overblijft om ernstige verkeersdelicten te behandelen - denk aan alcohol en drugs achter het stuur.
Ook aan de quota per flitscamera komt een einde. Nu wordt een snelheidscamera soms uitgeschakeld nadat een bepaald aantal overtredingen genoteerd is, maar binnenkort blijven ze 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 actief. Een verwittigd man...
Update 13/08/2021
Edward Landtsheere, woordvoerder van de minister van Justitie Vincent van Quickenborne zet enkele puntjes op de i.
‘Om de verkeersveiligheid te verbeteren, verhogen we de pakkans. Flitscamera’s en trajectcontroles zijn 24/7 actief, tolerantiemarges en quota’s worden afgeschaft. Hierdoor zal het aantal overtredingen sterk toenemen. Om deze toename aan te kunnen, worden de verkeersparketten en de politierechtbanken versterkt. Tegen eind 2022 zullen 45 mensen worden aangeworven op niveau van het openbaar ministerie. Bij de zetel komen er 30 mensen bij.’
Maar belangrijker:
“Men mag quota en tolerantiemarges echter niet verwarren met de technische foutenmarge van de snelheidscamera. Deze foutenmarge blijft nodig totdat de toestellen met 100% accuraatheid kunnen meten. Deze technische marge bedraagt op heden 6 km/u en blijft ongewijzigd.”
Dus:
- Via quota beperkt men de toestroom van snelheidsovertredingen door een snelheidscamera af te zetten.
- Een tolerantiemarge voert een bepaalde snelheidsdrempel in voor het opstellen van een proces-verbaal. Wanneer de gemeten snelheid de afgesproken drempel overschrijdt, stelt de politie een proces-verbaal op.
- De technische foutenmarge van een toestel is nodig totdat de toestellen met 100% accuraatheid kunnen meten. Deze technische marge bedraagt op heden 6 km/u en blijft ongewijzigd.
Bron: FOD Justitie (via Het Nieuwsblad) & verkeersboetes.be
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!