In Vlaanderen hebben steden en gemeenten de bevoegdheid om administratieve boetes op te leggen voor kleine verkeersovertredingen. Deze maatregel is bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren door snellere en daardoor effectievere sancties mogelijk te maken. Een van die kleinere overtredingen is het te hard rijden in zones van 30 of 50 km/u, vooral in de buurt van scholen. Voor het beheer en de uitvoering van dergelijke snelheidscontrole kunnen lokale overheden dus een partnerschap aangaan met een particuliere onderneming. Toch zolang het gezag van de overheid voorop blijft staan.
Bonheiden teruggefloten
Maar aan die voorwaarde werd niet voldoen in Bonheiden, dat onlangs een contract sloot met het privéconsortium TaaS (Trajectcontrole-as-a-Service) voor het installeren van trajectcontroles. Dat zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD), die de beslissing van Bonheiden vernietigde. Omdat de samenwerking stipuleerde dat de plaatselijke autoriteiten geen werkzaamheden op de gecontroleerde trajecten mogen verrichten of geen verkeersdrempels mogen plaatsen vóór het verstrijken van het contract, een beslissingsbevoegdheid die eigenlijk bij de overheid ligt. En dat is dus onwettig.
Er was heel wat te doen over de commerciële deal Bonheiden sloot met TaaS. Dat de gemeente geen verkeersdrempels of andere werken mocht uitvoeren van de onderneming die private trajectcontroles zou plaatsen, werd immers gezien als een manier op geld te verdienen. Terwijl het natuurlijk de bedoeling is dat de verkeersveiligheid gediend wordt, niet de portemonnee.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!