Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Kia: geen zeven jaar garantie meer?

Geschreven door David Leclercq op 28-01-2016

In Zweden werd Kia zopas veroordeeld in verband met zijn garantieprogramma van zeven jaar dat de klant verplicht gebruik te maken van het officiële netwerk voor onderhoudsbeurten.

Het gaat om een uitspraak van het Zweedse gerechtshof die wel eens gezaghebbend zou kunnen worden.  Tot op heden koppelde Kia zijn garantieprogramma van zeven jaar aan onderhoudsbeurten door een officiële verdeler. Een clausule die, indien ze niet gerespecteerd werd, de garantie terugbrengt tot slechts drie jaar.

Europese wetgeving

Er bestaat hierrond nochtans een Europese wetgeving die op alle merken van toepassing is. Die bestaat er namelijk in dat een constructeur in geen enkel geval de garantie van zijn voertuig aan onderhoudsbeurten door een officiële verdeler mag koppelen, noch aan het gebruik van officiële wisselstukken van het merk. En dit geldt zowel voor de garantieverlengingen die aangeboden worden door de constructeur, als voor die door een externe verzekeraar.

600.000 euro boete

Zo klaar als een klontje dus.  Kia heeft het echter hardleers moeten ondervinden. De Koreaanse constructeur werd veroordeeld door het Zweedse Hooggerechtshof tot een boete van 600.000 euro, die het moet betalen aan een eiser die zich beklaagde over de hele zaak. Een beslissing die binnenkort misschien elders als voorbeeld gesteld zou kunnen worden...

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten