Het gaat om een uitspraak van het Zweedse gerechtshof die wel eens gezaghebbend zou kunnen worden. Tot op heden koppelde Kia zijn garantieprogramma van zeven jaar aan onderhoudsbeurten door een officiële verdeler. Een clausule die, indien ze niet gerespecteerd werd, de garantie terugbrengt tot slechts drie jaar.
Europese wetgeving
Er bestaat hierrond nochtans een Europese wetgeving die op alle merken van toepassing is. Die bestaat er namelijk in dat een constructeur in geen enkel geval de garantie van zijn voertuig aan onderhoudsbeurten door een officiële verdeler mag koppelen, noch aan het gebruik van officiële wisselstukken van het merk. En dit geldt zowel voor de garantieverlengingen die aangeboden worden door de constructeur, als voor die door een externe verzekeraar.
600.000 euro boete
Zo klaar als een klontje dus. Kia heeft het echter hardleers moeten ondervinden. De Koreaanse constructeur werd veroordeeld door het Zweedse Hooggerechtshof tot een boete van 600.000 euro, die het moet betalen aan een eiser die zich beklaagde over de hele zaak. Een beslissing die binnenkort misschien elders als voorbeeld gesteld zou kunnen worden...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!