Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / LEZ (ZFE) in Parijs: Crit'Air 3-verbod in juli of niet?

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-04-2023

In principe was het Crit'Air 3-verbod gepland voor juli 2023. Maar de politieke wereld beseft dat het voor heel wat mensen onmogelijk is om van auto te veranderen. Behalve het stadsbestuur van Parijs.

Volgens de planning zou vanaf juli 2022 een verbod op Crit’Air 3-auto's in Parijs en de regio Ile-de-France ingaan, meer bepaald Euro 4-diesels en Euro 2- en Euro 3-benzinewagens. Gezien de economische crisis en de langere levertijden voor nieuwe auto's werd besloten het verbod uit te stellen tot juli 2023. Er zijn echter nog te veel Crit'Air 3-auto's te vervangen, vooral in de ‘armste’ buitenwijken. Op het niveau van de Metropool Groot-Parijs lijkt een compromis te zijn bereikt om de deadline te verschuiven naar september 2024, of zelfs begin 2025. Alleen lijkt het stadsbestuur van Parijs niet bereid om het tijdschema nog eens te wijzigen. 

Weinig respijt

Sommigen zien dit als een geschil tussen Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, en Valérie Pécresse, de voorzitter van de regio Île-de-France. Wie zal er winnen? De prognose is nogal gunstig voor de laatste met een uitstel tot minstens "na de Olympische Spelen van 2024". Nog even geduld: de beslissing om het Crit'Air 3-verbod in Parijs en de regio Ile-de-France uit te stellen wordt genomen in juni 2023. Een maand voor de eventuele invoering. Eén maand!

LEES OOKHoe een ecovignet aanschaffen?

Marseille, Lyon, enzovoort

Deze overgang naar meer beperkende lage-emissiezones (ZFE in Frankrijk) wordt een steeds kritieker dossier in heel Frankrijk. Geconfronteerd met een verplichting opgelegd door de centrale overheid proberen gemeenten en besturen de invoering van de verboden voor dieselauto's geproduceerd tussen 2006 en 2010 en benzinewagens gebouwd tussen 1997 en 2005 uit te stellen. Het gaat immers om relatief recente voertuigen die veel mensen, vooral die met een laag inkomen, nog dagelijks gebruiken. Zo zouden Lyon, Marseille, Montpellier en Rouen hun tijdschema mogelijk aanpassen en de toepassing van de Crit'Air 3-beperkingen uitstellen tot na 2024 of 2025.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten