Volgens de planning zou vanaf juli 2022 een verbod op Crit’Air 3-auto's in Parijs en de regio Ile-de-France ingaan, meer bepaald Euro 4-diesels en Euro 2- en Euro 3-benzinewagens. Gezien de economische crisis en de langere levertijden voor nieuwe auto's werd besloten het verbod uit te stellen tot juli 2023. Er zijn echter nog te veel Crit'Air 3-auto's te vervangen, vooral in de ‘armste’ buitenwijken. Op het niveau van de Metropool Groot-Parijs lijkt een compromis te zijn bereikt om de deadline te verschuiven naar september 2024, of zelfs begin 2025. Alleen lijkt het stadsbestuur van Parijs niet bereid om het tijdschema nog eens te wijzigen.
Weinig respijt
Sommigen zien dit als een geschil tussen Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, en Valérie Pécresse, de voorzitter van de regio Île-de-France. Wie zal er winnen? De prognose is nogal gunstig voor de laatste met een uitstel tot minstens "na de Olympische Spelen van 2024". Nog even geduld: de beslissing om het Crit'Air 3-verbod in Parijs en de regio Ile-de-France uit te stellen wordt genomen in juni 2023. Een maand voor de eventuele invoering. Eén maand!
LEES OOK – Hoe een ecovignet aanschaffen?
Marseille, Lyon, enzovoort
Deze overgang naar meer beperkende lage-emissiezones (ZFE in Frankrijk) wordt een steeds kritieker dossier in heel Frankrijk. Geconfronteerd met een verplichting opgelegd door de centrale overheid proberen gemeenten en besturen de invoering van de verboden voor dieselauto's geproduceerd tussen 2006 en 2010 en benzinewagens gebouwd tussen 1997 en 2005 uit te stellen. Het gaat immers om relatief recente voertuigen die veel mensen, vooral die met een laag inkomen, nog dagelijks gebruiken. Zo zouden Lyon, Marseille, Montpellier en Rouen hun tijdschema mogelijk aanpassen en de toepassing van de Crit'Air 3-beperkingen uitstellen tot na 2024 of 2025.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!