Afgelopen woensdag 1 augustus is Oostenrijk gestart met een testfase rond een maximumsnelheid van 140 in plaats van 130 km/u op de snelweg A1. Het experiment wordt uitgevoerd op twee stukken* van 2x3 rijstroken (in totaal 60 kilometer in elke richting) tussen Wenen en Salzburg, maar wel enkel tussen 5 uur en 22 uur. De beslissing van Minister van Transport Norbert Hofer (FPÖ) betekent de realisering van een van de programmapunten van zijn extreemrechtse partij. De ecologische, sociaaldemocratische en liberale oppositie heeft zware kritiek op deze ambities om 10 km/u harder te rijden, sommigen in naam van de verkeersveiligheid, anderen om milieuredenen.
In 2006 nog 160 km/u
Automobielclub ÖAMTC zegt dat er niet noodzakelijk een oorzakelijk verband is tussen snelheid en het aantal verkeersdoden en verwijst naar buurland Duitsland. De FPÖ rechtvaardigt haar maatregel verder door de nadruk te leggen op de tijdswinst en de verbeteringen op technisch en veiligheidsvlak aan moderne auto’s. Als de resultaten van deze één jaar lange test positief zijn, dan zouden nog andere stukken een limiet van 140 km/u krijgen. In 2006 had Oostenrijk al eens getest met een beperking van liefst 160 km/u, maar dat project belandde in 2007 in de prullenmand toen er een nieuwe meerderheid aan de macht kwam. De enige andere landen in Europa waar je al 140 km/u mag rijden – met uitzondering van Duitsland met zijn Autobahn zonder beperking – zijn Bulgarije en Polen.
*44 kilometer tussen Melk en Oed en 16 kilometer tussen Haid en Sattledt, in beide richtingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!