Het Brussels Gewest heeft een gunstig advies van de Raad van State gekregen om de zogenaamde "slimme" kilometerheffing, bekend onder de naam SmartMove, in te voeren. Maar het systeem komt er nog niet in 2022, vooral omdat de Raad van State een bijkomende vraag gesteld heeft: hoe gaat SmartMove discriminatie van deze belasting oplossen?
Dan doelen de leden van de Raad van State niet op de belastingsdiscriminatie van bestuurders uit andere Belgische regio's, zelfs niet van bestuurders uit het buitenland. Wel op leasewagens, omdat die zich op juridisch explosief terrein bevinden. De financieringswet vereist namelijk een samenwerkingsovereenkomst tussen de drie regio's voor de belastingheffing op leasing. Het op nul stellen van de motorrijtuigen- en registratiebelasting voor Brusselse voertuigen zou in dit geval echter tot een probleem kunnen leiden, aangezien leasewagens de facto van deze kilometerbelasting zouden worden uitgesloten.
>> Overzicht: de verschillende autobelastingen in België
Terughoudendheid
Deze juridische kronkel in het federaal juridisch-administratief doolhof noopt de Raad van State tot een direct advies aan het Brusselse Gewest: ze moeten "al het mogelijke" doen om een samenwerkingsakkoort met de andere regio's te sluiten. Dit is niet wettelijk verplicht, maar zou elke situatie voorkomen die zou kunnen leiden tot een wettelijk toelaatbare discriminatie van geleasede wagenparken.
Vlaanderen heeft echter in het kader van zijn klimaatplan net het idee van een kilometerheffing verworpen, dat ook in Wallonië zeer slecht wordt onthaald. En gezien de voorbereidende kosten voor de invoering van deze belasting voor de overheid, die zich moeilijk zonder zekerheid laten vastleggen, en de aarzelingen binnen de Brusselse meerderheid, lijkt SmartMove er niet snel te komen. Op zijn vroegst na de volgende verkiezingsperiode, in 2024.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!