De klant is koning, maar bij Tesla is men blijkbaar eerder republikens van insteek en mag de koning van zijn troon gestoten worden. Verschillende kersverse eigenaars van de Model Y, die in de VS wordt geproduceerd en voorlopig enkel online wordt verkocht, hebben hun ongemoegen publiek geuit over bepaalde fabricagefouten (lak, afwerking). Omdat ze via internet hebben besteld, is het mogelijk om binnen de 14 dagen hun auto weer in te leveren zonder dat ze een reden moeten geven. Wat sommige van deze teleurgestelde klanten ook hebben gedaan.
Geen Tesla voor 1 jaar
Dat zou ze zuur kunnen opbreken. Een clausule van het contract dat ze met Tesla verbindt, gepubliceerd in het Duitse magazine Auto Motor und Sport, zou kunnen betekenen dat ze op een zware lijst terechtkomen waardoor ze gedurende een jaar geen nieuw model van het merk kunnen kopen. Er wordt namelijk bepaald dat in het geval van misbruik van dit herroepingsbeleid met bewijs van "kwader trouw", ze worden "verboden om eender welk voertuig [van het merk] te kopen voor een periode van 12 maanden". Dit zou echter niet van toepassing zijn bij zij die serieuze problemen of fabricagefouten kunnen aantonen op hun model.
Juridisch ambigu
'Kwade trouw' is natuurlijk onderhevig aan de interpretatie en aan de goodwill van Tesla. De constructeur wou in elk geval vermijden dat ze te veel terugbetalingen en inwisselingen moesten verwerken voor subjectieve redenen. In Europa zou een dergelijke clausule moeilijk toegelaten worden, aangezien het herroepingsrecht binnen de EU niet op deze manier kan worden geconditioneerd, behalve in geval van incorrect gebruik van de goederen of bij bederfelijke goederen van korte duur. In elk geval zouden de Models Y die in Europa worden verkocht en in Duitsland worden gebouwd (in de nieuwe fabriek van Tesla) niet te maken moeten hebben met deze kinderziektes.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!