De Noorse consumentenorganisatie Forbrukerrådet heeft Toyota en Lexus verplicht om hun promotiecampagnes over hybride wagens aan te passen. Ze noemen de term "zelfopladend" misleidend, omdat die omschrijving suggereert dat de elektriciteit van de batterij gratis is. En dat is niet waar, aldus Forbrukerrådet. Omdat die energie indirect opgewekt wordt door benzine te verbranden, zelfs al gaat het dan om de recuperatie van remenergie. Zinnen zoals "In Lexus-hybrides kost de kracht altijd hetzelfde: absoluut niets" en "Onze hybrides produceren de kracht zelf, zelfs tijdens het rijden", moeten dan ook worden geschrapt.
Een ander pijnpunt was de belofte dat de zelfopladende hybrides van Toyota en Lexus "tot 60 procent elektrisch kunnen rijden in stadsverkeer". Reeds in 2017 werden deze beweringen omschreven als misleidende marketing, simpelweg omdat er geen objectieve tests beschikbaar zijn deze cijfers staven. Daarom neemt Forbrukerrådet de consument in verdediging: "deze handelspraktijk kan de consument beïnvloeden om een economische beslissing te nemen die hij normaal gesproken niet zou nemen". Toyota heeft er nota van genomen: de campagne is stopgezet en zal worden herwerkt. Toch plant Forbrukerrådet ook gerechterlijke actie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!