De Europese politiek mengt zich in het VW-debat: deze morgen is een resolutie gestemd om de invoering te versnellen van een reglement dat autoconstructeurs harder dwingt om de uitstootnormen te respecteren. Deze maatregel komt er uiteraard in het kielzog van de Volkswagen-affaire, die afgelopen maandag is losgebarsten. Nadat deze ochtend bekend geraakte dat de Duitse regering op de hoogte was van het wangedrag van de constructeur, reageren nu de functionarissen van de Europese Unie, onder druk van een erg boze Amerikaanse overheid.
Test in “reële omstandigheden”
De Unie stelt een wet voor rond “emissietests in reële gebruiksomstandigheden” om de kloof te dichten tussen de laboratoriumtests en de realiteit van de openbare weg. Al lijkt dat wel problemen te veroorzaken qua vergelijkbaarheid en reproduceerbaarheid. Het amendement werd voorgedragen door het Comité bevoegd voor het milieu en werd goedgekeurd door het parlement zodat het in voege treden van deze nieuwe meetmethode kan worden vervroegd naar 2017. De tekst zal het onderwerp vormen van debatten tussen het Europese parlement, de Commissie en de lidstaten van de Unie.
Afgezwakt door Duitsland?
Tot op heden werd het wetsontwerp steeds maar vertraagd en de besprekingen gebeurden telkens achter gesloten deuren. Bepaalde bronnen in de omgeving van de wetsontwerpers geven aan dat de Duitse afgevaardigden fors op de rem zouden hebben gestaan. De Groene Europese partij heeft daarom laten weten dat ze van plan is om een nieuw amendement in te dienen dat de invoering van de wet nog zou versnellen. De woordvoerder van de groep, Bas Eickhout, heeft daarover gezegd: “door met de emissietests te spelen hebben de constructeurs auto’s op de baan gebracht die veel meer uitstoten dan wat wettelijk veroorloofd is. Het is tijd dat dit cynische gemanoeuvreer ophoudt”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!