Het gedrag van autonome auto's zal vastgelegd worden in een zwarte doos, te beginnen met de automatische rijstrookhulp ALKS. Het is een van de grote beslissingen van het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations. Deze organisatie is onderdeel van de Economische Commissie voor Europa van de VN en verenigt de landen van de EU, maar ook anderen buiten Europa, zoals Canada, Japan en Zuid-Korea. Deze besluiten zijn dus bindend voor de 53 deelnemende landen.
Zwarte doos
De tekst, die vooral van Japan en Duitsland komt, voorziet de installatie van een zwarte doos die het gegevensopslagsysteem voor geautomatiseerd rijden wordt genoemd. De zwarte doos moet de activatie en desactivatie van de autonome rijsystemen registreren, de vraag om over te schakelen van het systeem, een vermindering van de input van de bestuurder, een noodmanoeuvre, de betrokkenheid van het systeem in een botsing, een 'Minimum Risk Manoeuvre' van het systeem en eventuele fouten.
Beperte rijstrookhulp
Het reglement is voorlopig gericht op het ALKS, of de automatische rijstrookhulp. Die wordt in de gaten gehouden door de zwarte doos. Er zijn echter ook regels voor het ALKS-systeem. Het mag enkel werken als de bestuurder achter het stuur zit met zijn veiligheidsgordel om. Daarnaast mag het enkel geactiveerd worden als er geen voetgangers of fietsers zijn en op een weg met een fysieke scheiding tussen de rijstroken. Voorlopig moet het nog uitgeschakeld worden vanaf 60 km/u, waarna de bestuurder het stuur en de controle moet overnemen aan hogere snelheden. Deze limiet kan nog evolueren. Om afleiding tijdens de overdracht van de controle te voorkomen, moeten eventuele entertainmentapplicaties op het scherm van de auto uitgeschakeld worden zodra het ALKS ook wordt uitgeschakeld.
Cybersecurity
Om te voorkomen dat er autonoom wordt gereden zonder dat de bestuurder de controle weer kan overnemen en om eventuele gezondheids- of vermoeidheidsproblemen in het oog te houden, moet de waakzaamheid van de bestuurder niet enkel worden gecontroleerd door zijn inputs achter het stuur, maar ook door de houding van zijn lichaam, hoofd en ogen. De forumtekst is bedoeld om de privacy en de beveiliging van de software te beschermen. Andere VN-regels bevatten vereisten voor cybersecurity en software-updates voor de ALKS-systemen. Japan gaat al deze verplichtingen bij de inwerkingtreding toepassen, de EU volgt later. De Verenigde Staten nemen niet deel aan dit forum. Maar de Amerikaanse constructeurs zullen indirect moeten buigen voor deze beslissingen om hun auto's in de 53 lidstaten te kunnen verkopen, met name in Japan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!