Mazda blijft een geval apart binnen het autolandschap. Dat komt niet alleen door zijn rotatiemotoren, die een deel van zijn geschiedenis hebben bepaald, maar ook door de liefde van het merk voor verbrandingsmotoren met een grote cilinderinhoud van 2,0 liter of zelfs 2,2 en 2,5 liter. Die strategie keert zich weliswaar tegen het merk op de normverbruikscycli, maar in werkelijkheid zijn de klanten beter af.
SkyActiv X
Tijdens het salon van Los Angeles spraken onze collega’s van Road&Track met een Japanse motoringenieur van Mazda, die veel heeft gewerkt aan de nieuwe SkyActiv X met zelfontbranding. Hij ging nog een beetje verder op dit pad: “Wij zijn niet overtuigd van de strategie die de rest van de industrie op dit moment volgt. Wij denken dat de verbrandingsmotor blijft en we zijn ervan overtuigd dat onze aanpak de beste is”. Die strategie slaat vandaag natuurlijk aan op een moment dat de brandstofprijzen in de Verenigde Staten bijzonder laag zijn. In Europa daarentegen… De verklaringen van deze ingenieur zijn wel verwarrend, want we mogen niet vergeten dat Mazda recent nog een patent heeft aangevraagd voor een motor met… 3 turbo’s.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!