Op 2 april 1988 werd het departement STI – voor Subaru Tecnica International – opgericht. Het doel was destijds om de leiding en de ontwikkeling van de sportieve activiteiten van Subaru over te nemen in het wereldrallykampioenschap en daarnaast de meest sportieve modellen van het gamma te ontwikkelen. De eerste auto met een STI-logo was de berline Legacy Turbo uit 1989, een succesmodel dat de weg vrijmaakte voor de Forester en vooral de Impreza met hun vuurspuwende viercilinderboxers. De Impreza kwam er in 1994 en blijft onbetwistbaar het meest legendarische model van deze stamboom, want met die sportieve berline heeft Subaru drie WRC-titels veroverd.
Lege doos
Vandaag zijn de tijden helaas veranderd. Om allerlei onbegrijpelijke marketingredenen mogen we niet langer Impreza WRX STI zeggen, maar moeten we hem kortweg WRX STI noemen. Begrijpe wie het begrijpen kan. Nog spijtiger is echter dat je deze WRX STI niet meer nieuw kan bestellen in Europa aangezien Subaru er plots de stekker heeft uitgetrokken. Hij is alleen nog verkrijgbaar in Japan, waar de vraag nog groot is (en ongetwijfeld ook om imagoredenen). Maar het logo mag dan wel in waakstand verkeren, het is nog niet uitgedoofd. Het zou in 2020 zelfs herrijzen met ongetwijfeld een aangepast recept. Een boxermotor met een plug-in hybride systeem lijkt de voorkeur te krijgen, wat niet verrassend is als je weet dat Ford dezelfde richting uitgaat met de Focus RS voor 2020. Laat ons enkel hopen dat Subaru voor deze sportieve modellen niet kiest voor een automaat of een CVT-versnellingsbak en dat we nog zelf mogen schakelen in deze scheurijzers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!